Nieuws in Makkelijke Taal

"Makkelijk nieuws uit Zaanstad, Wormerland en Oostzaan en omstreken in makkelijke taal. Duidelijk voor iedereen!"


Gemeente Oostzaan: 9-3-2026

Hulp bij het stemmen in Oostzaan: De Belbus rijdt voor jou!


​Op woensdag 18 maart zijn er verkiezingen. Iedereen in Oostzaan mag stemmen. Vind je het lastig om naar het stembureau te reizen? Bijvoorbeeld omdat je slecht ter been bent? De gemeente Oostzaan helpt je graag.


​Hoe werkt het?
​De gemeente zet op 18 maart de Belbus in. Hiermee kun je gratis naar het stembureau reizen.
​Wanneer: Op woensdag 18 maart tussen 10.00 en 14.00 uur.


​Wat: De bus haalt je thuis op en brengt je naar het stembureau in Oostzaan dat jij kiest.
​Terugreis: Nadat je hebt gestemd, brengt de chauffeur je weer veilig naar huis.
​Kosten: Het kost niets. Het is helemaal gratis.


​Waarom doen we dit?
​Iedereen moet kunnen stemmen, ook als reizen moeilijk is. De gemeente wil graag dat jij gemakkelijk jouw stem kunt uitbrengen.

Foto: gemeente Oostzaan

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 9-3-2026

Zussen maken mensen blij met verkleedkleren.


​Jolanda en Annita zijn zussen. Ze wonen in Wormer.
Al bijna 30 jaar hebben zij samen een bedrijf: Jolanda’s verkleedkisten.


​Wat doen de zussen?
​Zij verhuren mooie kleren om je te verkleden.
Denk aan grappige hoeden of kleren uit andere landen.
Mensen uit heel Nederland komen naar hen toe.
​Het werk is begonnen als een hobby, maar het is nu echt werk.
De zussen maken veel kleren zelf. Ze doen dit met veel plezier.
Jolanda zegt: "We worden hier niet rijk van, maar we worden er wel heel gelukkig van."
Ze helpen klanten om helemaal in hun rol te kruipen. Zo maken ze mensen blij.


​Praten met de burgemeester
​De zussen hebben onlangs gepraat met de burgemeester.
Ze hadden het over vrouwen. Vroeger vonden mensen hun bedrijf maar een 'kleine hobby'.
Dat vonden ze niet leuk. De zussen vinden dat vrouwen en mannen gelijk moeten zijn.
​Vrouwen doen thuis vaak nog te veel.
​Mannen moeten ook goed voor de kinderen zorgen.
​Vrouwen en mannen moeten hetzelfde verdienen voor hetzelfde werk.


​Hoe nu verder?
​Jolanda en Annita zijn nog steeds heel enthousiast.
Ze gaan door met hun bedrijf. Ze blijven mooie kleren maken en mensen helpen om te stralen.

Foto: gemeente Wormerland

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 8-3-2026

Problemen in de flat aan de M.L. Kingweg.


​De bewoners van de Odion-flat aan de Ds. Martin Luther Kingweg zijn ontevreden. Er zijn twee belangrijke problemen:


​Het is vaak vies: Er ligt veel troep in en om het gebouw. Ook de gangen zijn niet schoon.
​De lift is niet fijn: Het zitje in de lift is weg. Dit is al maanden zo.


​Bewoners vinden dit vervelend. Zij willen dat het gebouw weer schoon wordt en dat het zitje in de lift terugkomt. Ze vinden dat het onderhoud beter moet.

Foto's: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 8-3-2026

Brand bij station Zaandam.


​Zaterdagavond was er brand in een stalling bij het station van Zaandam. Er stonden daar scooters in brand.
​De brandweer heeft het vuur gedoofd. Veel scooters zijn kapot en ook de stalling zelf is beschadigd.


​De politie weet nog niet hoe de brand is begonnen. Ze onderzoeken of iemand de brand misschien expres heeft aangestoken.


​Tip voor je persbericht: Als je dit voor mensen schrijft die moeite hebben met lezen, werken korte zinnen en duidelijke woorden het beste.

Foto: RTV Zaanstreek

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 8-3-2026

Kom kijken naar mooie kunst!


​Wethouder Natasja Groothuismink opent een nieuwe kunsttentoonstelling. Dit gebeurt bij het buurthuis van het Leger des Heils in Zaandam.


​Wanneer?
Donderdag 19 maart om 15.30 uur.


​Waar?
Buurthuis Leger des Heils
Tuiniersstraat, Zaandam.


​Wat is er te zien?
​Je ziet hier kunst van Brenda McCann. Zij komt uit Ierland en woont in Nederland.
​Haar schilderijen zijn heel kleurrijk. Ze gebruikt vaak de blauwe kleuren van Delfts Blauw.
​De kunst gaat over geloof, samenzijn en de Zaanstreek.


​Waarom is dit er?
Het Leger des Heils wil dat iedereen zich thuis voelt in het buurthuis. Iedereen uit de buurt is welkom. Met deze kunst willen ze mensen met elkaar verbinden.


​Kom je ook?
Iedereen is van harte welkom om naar de opening te komen kijken. Kom langs, bekijk de kunst en ontmoet andere mensen.

Foto: Aangeleverd

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Oostzaan: 7-3-2026

Nieuws over de spandoeken in Oostzaan.


​Wat is er gebeurd?
In de nacht van 6 op 7 maart zijn in Oostzaan vlaggen en spandoeken opgehangen. Hierop staat dat mensen niet willen dat er asielzoekers in het dorp komen. De gemeente heeft deze spandoeken gezien.


​Komen er asielzoekers naar Oostzaan?
Nee. De gemeente Oostzaan heeft geen plannen voor een asielzoekerscentrum. Er komen geen grote groepen asielzoekers naar ons dorp. Dit gaat ook in de toekomst niet gebeuren.


​Er wonen wel een klein aantal 'statushouders' in Oostzaan. Dit zijn mensen die officieel in Nederland mogen blijven wonen. Zij hebben via een woningbouwvereniging een huis gekregen, net als andere inwoners.


​De spandoeken worden weggehaald
De spandoeken en vlaggen zijn zonder toestemming opgehangen aan bijvoorbeeld lantaarnpalen en gebouwen. Dat mag niet volgens de regels. Daarom haalt de gemeente de spandoeken weg.


​Heb je vragen of zorgen?
De gemeente begrijpt dat mensen vragen hebben. De burgemeester, mevrouw Polak, vindt het belangrijk dat we met elkaar in gesprek blijven. Zij zegt:


​Je mag altijd je mening geven of zorgen delen.
​Doe dit wel op een nette manier. Respecteer elkaar.
​Zorg dat iedereen zich veilig en welkom voelt in ons dorp.
​Heb je vragen of wil je praten over dit onderwerp? Neem dan contact op met de gemeente. Je kunt ook een gesprek aanvragen met de burgemeester of het bestuur. Laten we op een rustige en respectvolle manier met elkaar omgaan.

Foto: gemeente Oostzaan

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 7-3-2026

Kinderen bakken pannenkoeken voor ouderen.


​Op vrijdag 20 maart 2026 is het Nationale Pannenkoekdag.
Vier scholen in Zaanstad doen mee.
Kinderen bakken pannenkoeken voor ouderen uit de buurt.


​Wat gaan ze doen?
​De kinderen en de ouderen gaan samen pannenkoeken eten.
Dat is heel gezellig.
Soms eten ze op school. Soms brengen de kinderen pannenkoeken naar de mensen thuis.
Ze praten ook met elkaar over vroeger. Of ze doen een spelletje en maken muziek.


​Pannenkoeken flippen
​Er is ook een speciale actie: Heel Holland Flipt.
Om 12.00 uur gaan kinderen en ouderen tegelijk hun pannenkoek omdraaien in de lucht. Dat heet ‘flippen’.
Dat oefenen de kinderen alvast thuis met hun ouders.


​Een verrassing
​Eén school in Nederland mag op tv komen bij de beroemde Meester Sander.
De scholen in Zaanstad hopen dat zij dit worden.
​Deze scholen doen mee:
​De Evenaar
​De Dorpsakker
​De Pionier
​Octant
​Het is een leuke dag voor jong en oud!

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 7-3-2026

Er wordt gebouwd aan 132 nieuwe koopwoningen in Zaandam.


​Op 5 maart is de bouw begonnen van een nieuw gebouw met 132 koopwoningen. Het project heet: De Paltrok.


​Wat gebeurt er?

Tijdens een feestelijke bijeenkomst is het eerste beton gestort voor de nieuwe woningen. Dit betekent dat de bouw officieel is begonnen.


​Belangrijk om te weten:
​Wat wordt er gebouwd? Het zijn 132 appartementen die mensen kunnen kopen.
​Verkoop: Meer dan 70% van de woningen is al verkocht. Er zijn nog wel woningen te koop.
​Wanneer klaar? De bedoeling is dat de woningen eind 2027 klaar zijn.
​Wijk: De woningen staan in de Kogerveldwijk in Zaandam. Deze wijk wordt vernieuwd en mooier gemaakt.
​Extra: In het gebouw komt ook een nieuwe huisartsenpraktijk van mevrouw Assiye Odabas. Dat is fijn voor de buurt.


​Wie werken eraan mee?
​Verschillende partijen werken samen om dit mogelijk te maken. De gemeente Zaandam en de rijksoverheid helpen mee met geld en plannen.


​Het is een belangrijke dag voor de kopers die hier in de toekomst gaan wonen. Samen met de wethouder heeft één van de eerste kopers het officiële startsein gegeven voor de bouw.

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Oostzaan: 7-3-2026

Bloembinderij Esprit aan de Klaverweide 2 in Oostzaan gaat dicht.


​De eigenaar heeft lang gezocht naar iemand die de winkel wilde overnemen. Helaas is dat niet gelukt. Daarom stopt de winkel nu definitief.


​Wat betekent dit voor u?
​Geen bloemen meer: Sinds 1 maart worden er geen verse bloemen meer verkocht.
​Grote uitverkoop: De winkel staat nog wel vol met mooie spullen voor in huis. Denk aan woonaccessoires en decoratie.


​50% korting: Alles wat er nog in de winkel staat, mag weg met de helft van de prijs (50% korting).
​Dit is uw laatste kans om nog even langs te komen en mooie spullen te kopen voor een lage prijs. Kom snel langs voordat de winkel helemaal leeg is en de deuren voorgoed sluiten.

Foto: Bloembinderij Esprit

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 7-3-2026

Groot succes: veel geld opgehaald voor jonge mensen met kanker.


​Er is heel veel geld opgehaald met de hyacinten-actie.
De actie heeft maar liefst 93.831 euro en 62 cent opgebracht.
Dit is een recordbedrag. Dat betekent dat er nog nooit zoveel geld is opgehaald.
​Dit geld is hard nodig.
Het gaat naar onderzoek en betere zorg voor jonge mensen met kanker.
Deze groep mensen heet 'AYA’s'.
Zij zijn tussen de 18 en 39 jaar oud.
​In Nederland krijgen elk jaar ongeveer 4.000 jongeren kanker.
Dat zijn gemiddeld 11 mensen per dag.
Jonge mensen met kanker hebben andere problemen dan oudere mensen.
​Het Zaans Medisch Centrum hielp op 29 januari ook mee met de actie.
Zij vroegen die dag extra aandacht voor de zorg voor deze jongeren.


​Wat gebeurt er met het geld?
Het geld wordt op twee manieren gebruikt:
​Voor wetenschappelijk onderzoek naar kanker bij jongeren.
​Om meer dan 1.000 dokters en verpleegkundigen nog beter te leren hoe zij deze jongeren moeten helpen.
​Dit succes was niet gelukt zonder hulp.
We bedanken de kwekers, de bloemenveilingen en alle andere mensen die geholpen hebben.

Foto: RTV Zaanstreek

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 6-3-2026

Nieuws over de speeltuin in Het Twiske.


​De speeltuin in Het Twiske is vernieuwd.
Het is nu nog leuker om hier te spelen.


​Dit is er nieuw:
​Drie nieuwe bruggen: Je kunt nu over drie nieuwe bruggen lopen. Je kunt op deze bruggen ook klimmen en klauteren.


​Een vlotbrug: Er is een brug die op het water drijft. Dat is spannend, want hij wiebelt een beetje!


​Alles is netjes: De eilandjes en de paden zijn opgeknapt. Alles ziet er weer mooi uit.
​Een nieuw draaitoestel: Op het veld staat een nieuw apparaat waar je in kunt draaien. Dat is erg leuk als je van snelheid houdt.


​Kom je snel kijken en spelen? Iedereen is welkom!

Foto's: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 5-3-2026

Nieuw festival in Het Twiske pas in 2027.


​Er komt een nieuw festival in recreatiegebied Het Twiske. De organisatie (Kultlab) en het recreatieschap hebben besloten om het festival pas in de zomer van 2027 te houden.


​Eerst was het plan om dit jaar al te beginnen. Maar ze willen het festival heel goed organiseren. Dat kost meer tijd dan gedacht.


​Waarom is er meer tijd nodig?
De organisatie vindt het belangrijk dat het festival goed is voor de natuur en de omgeving. Ze doen onderzoek naar belangrijke dingen:
​De natuur: Ze zorgen dat planten en dieren in het gebied geen last hebben van het festival.
​Het milieu: Ze houden zich aan de strenge regels voor stikstof.
​Het geluid: Ze maken een goed plan zodat mensen in de buurt zo min mogelijk last hebben van het geluid.
​Deze onderzoeken duren langer dan verwacht. De organisatie wil niet haasten, want de kwaliteit en de natuur zijn het belangrijkste.


​Wat gebeurt er nu?
Het festival gaat dus niet door in 2026, maar de plannen gaan wel door. De organisatie gebruikt de extra tijd om alles goed te regelen. Ze werken hard aan de vergunningen en de plannen.


​Het doel blijft hetzelfde: een heel mooi en fijn festival organiseren dat goed past bij de mooie natuur van Het Twiske.

Foto's: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 5-3-2026

Brand in leeg pand in Wormerveer.


​Woensdag was er brand in een leeg gebouw aan het Zuideinde in Wormerveer. Er was niemand in het gebouw.
​Dit is er gebeurd:
​De brandweer kwam met veel auto's naar het pand.


​Het gebouw was niet veilig genoeg om naar binnen te gaan. Daarom heeft de brandweer het vuur van buitenaf geblust.


​De brandweer gebruikte een drone om het vuur goed te kunnen zien.
​Rond 08:00 uur was de brand uit.


​Er kwam veel rook vrij bij de brand.


​De brandweer heeft daarna nog een deel van het gebouw gesloopt om er zeker van te zijn dat het vuur echt uit was.


​De eigenaar van het gebouw gaat nu regelen wat er met het pand moet gebeuren.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 5-3-2026

Leo Groenendaal krijgt een belangrijke prijs.


​Op dinsdag 3 maart kreeg Leo Groenendaal een speciale prijs van de gemeente. Deze prijs heet de Erepenning. Hij kreeg de prijs omdat hij zich jarenlang heel goed heeft ingezet voor ouderen in onze regio.
​De prijs kreeg hij bij zijn afscheid als baas van Zorggroep Zaanstreek.


​Wat heeft hij allemaal gedaan?
​Betere zorg: Hij heeft 12,5 jaar lang gewerkt aan betere zorg voor ouderen.
​Natuur en zorg: Hij zorgde ervoor dat zorg en natuur samenkomen. Hij liet zien dat groen in de buurt goed is voor de gezondheid van mensen.


​Samenwerken: Hij bracht veel verschillende organisaties bij elkaar om samen te werken aan een gezonde toekomst voor ouderen.


​Hulp aan anderen: Hij zette zich ook in voor jongeren en hielp vluchtelingen die een tijdelijke plek nodig hadden.


​De gemeente vindt zijn inzet heel bijzonder. Namens RTV Zaanstreek zeggen wij ook: gefeliciteerd, meneer Groenendaal!

Foto: gemeente Zaanstad

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Oostzaan: 4-3-2026

Wat gebeurt er bij de oude garage Manhoef?

Lopen er mensen langs het oude garage-gebouw van Manhoef? Dan zien zij dat het gebouw nu wordt gesloopt. De machines zijn hard aan het werk om alles af te breken.
​Het gebouw moest weg. Er komt namelijk iets nieuws voor in de plaats. Woningbouw Oostzaan gaat hier nieuwe huizen bouwen.
​Wat voor soort huizen er precies komen, weten we nog niet. Die plannen worden nog gemaakt. Maar één ding is duidelijk: er komen nieuwe woningen op deze plek in Oostzaan.

Foto's: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 4-3-2026

De Poelsluisbrug gaat even dicht.


​Er wordt gewerkt aan de Poelsluisbrug in Wormer. De brug heeft onderhoud nodig om veilig te blijven. Daarom kan het verkeer er even niet langs.


​Wanneer?
​Maandag 30 maart
​Dinsdag 31 maart
​Elke dag van 09.00 uur 's ochtends tot 16.00 uur 's middags.


​Wat betekent dit voor u?
​Auto’s: U kunt niet over de brug rijden. Er komt een omleiding met borden. Houd rekening met extra reistijd.
​Boten: Boten kunnen niet onder de brug door varen. De brug gaat niet open.


​Fietsers en voetgangers: Goed nieuws! U kunt wel oversteken. Er wordt een tijdelijke brug neergezet waar u veilig overheen kunt lopen of fietsen.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 3-3-2026

De rechtbank in Zaandam gaat verbouwen.


​De rechtbank aan de Rembrandtstraat in Zaandam wordt verbouwd. Het gebouw is daarom nu gesloten. We maken het gebouw moderner en beter.


​Wat betekent dit voor u?
​Het gebouw is dicht: U kunt nu niet naar de rechtbank in Zaandam.
​De verbouwing duurt lang: We verwachten dat het gebouw pas eind 2026 weer open gaat.
​Uw rechtszaak gaat gewoon door: Alle rechtszaken en het papierwerk gaan door, maar op een andere plek.


​Waar moet u naartoe?
​De meeste rechtszaken zijn nu in de rechtbank van Haarlem.


​Let op: Kijk goed op uw brief (de uitnodiging of de dagvaarding). Daar staat precies op welk adres u moet zijn.

Foto's: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 28-2-2026

Iedereen die stemt is een held.


​In de stad Zaandam staat een groot standbeeld. Het is een beeld van Bryan. Bryan is 23 jaar. Hij heeft een eigen sportschool voor karate.


​Waarom staat dit beeld er?
Bryan is geen beroemde filmster. Hij is een gewone inwoner, net als jij. Het beeld staat er om een reden: binnenkort zijn er verkiezingen. We stemmen dan voor de gemeenteraad.


​De regering wil laten zien dat stemmen heel belangrijk is. Zij vinden: iedereen die gaat stemmen, verdient eigenlijk een standbeeld. Daarom staan er in zes steden in Nederland beelden van gewone mensen.


​Waarom is stemmen belangrijk?
Bryan vindt stemmen heel normaal. Hij zegt: "Met jouw stem kun je echt iets veranderen."


Als je stemt, vertel je wat jij belangrijk vindt in jouw buurt. Bijvoorbeeld:
​Zijn er genoeg huizen?
​Zijn er genoeg sportvelden?
​Is het veilig op straat?


​Doe ook mee!
Veel mensen gaan op woensdag 18 maart stemmen. De regering hoopt dat dit jaar nóg meer mensen dat doen.
​Wil je ook een standbeeld? Dat kan!


​Ga naar de website: elkestemmer.nl
​Daar kun je een digitaal plaatje van jezelf maken als standbeeld.
​Je kunt dit plaatje delen met je vrienden.
​Zo laat je aan iedereen zien: ik stem ook! Want elke stem telt.


​Belangrijke datum:
Woensdag 18 maart zijn de verkiezingen. Vergeet niet te stemmen!

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 27-2-2026

Nieuwe verkeersborden in Zaanstad zijn goed voor de natuur.


​De gemeente Zaanstad krijgt nieuwe verkeersborden. Deze borden zijn bijzonder. Ze zijn namelijk gemaakt van oude materialen. Dat is goed voor het milieu.


​Wat gaat de gemeente doen?
De gemeente gooit oude verkeersborden niet meer zomaar weg.


​Oude borden opknappen: Borden die nog goed zijn, worden schoongemaakt en hersteld. Daarna kunnen ze weer buiten staan.


​Gerecycled materiaal: Als een bord echt kapot is, wordt het metaal (aluminium) gesmolten. Van dat oude metaal maken ze weer nieuwe borden.


​Waarom is dit goed?
​Beter voor de aarde: Er hoeven geen nieuwe spullen uit de grond gehaald te worden. Ook komt er minder vieze lucht (CO2) in de natuur.


​Goedkoper: Het hergebruiken van oude borden kost minder geld dan het kopen van splinternieuwe borden.
​Toekomst: De gemeente wil dat Zaanstad een schone en groene stad blijft voor iedereen.
​De gemeente Zaanstad laat hiermee zien dat je op een slimme manier voor de natuur kunt zorgen en tegelijk geld kunt besparen.

Foto's: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 27-2-2026

Nieuw: Kaneel van molen De Huisman in een handig blikje.


​Er is nieuws van molen De Huisman op de Zaanse Schans. De molen verkoopt nu hun speciale kaneel in een klein blikje van 40 gram. Zo blijft de kaneel lang lekker en vers.


​Waarom is deze kaneel zo lekker?
De kaneel komt uit het land Vietnam. In de molen wordt de kaneel op een ouderwetse manier gemalen. Dat gebeurt 'koud'. Omdat de kaneel niet warm wordt tijdens het malen, blijft de geur en de smaak heel sterk. Het smaakt veel lekkerder dan kaneel uit de fabriek.


​Samenwerken met de buren
De kaneel is erg populair. Daarom werkt de molen nu samen met een andere molen: De Eendragt. Samen maken ze een mix voor cake: 'boerencakemeel met kaneel'. Dit kun je kopen in de winkel bij de molen.


​Wat kun je met de kaneel doen?
De kaneel is heerlijk in veel gerechten. Bijvoorbeeld:
​In een appeltaart.


​Door de appelmoes.
​Over een bolletje ijs.


Over molen De Huisman
Molen De Huisman staat op de Zaanse Schans. Ze gebruiken heel oude manieren om kruiden te malen. Ze willen dat iedereen kan proeven hoe lekker echt vakmanschap is. Met het nieuwe kleine blikje kan nu iedereen die lekkere smaak in huis halen.

Foto: RTV Zaanstreek 


Regio: 27-2-2026

Steeds meer mensen kopen een tweedehands motor.


​Het gaat erg goed met de verkoop van gebruikte motoren. In 2025 zijn er bijna 150.000 tweedehands motoren verkocht. Dat is een record! Er worden juist minder nieuwe motoren verkocht.


​Wat valt er op?
​Veel jonge motorrijders: Er zijn twee keer zoveel motorrijders tussen de 18 en 25 jaar als vroeger. Zij willen graag een motor die niet te duur is in het gebruik.


​Oudere motorrijders: Ook mensen boven de 65 rijden veel motor. Zij zorgen vaak heel goed voor hun motor. Dat vinden kopers fijn.


​Japanse motoren zijn populair: Motoren uit Japan (zoals Honda of Yamaha) worden snel verkocht. Motoren uit Italië of van het merk Harley-Davidson staan vaak langer te koop.


​Tips voor verkopers
​Wil je jouw motor verkopen? Let dan op deze punten:
​Vraag niet te veel geld: Sommige mensen vragen een prijs die te hoog is. Kopers kijken nu beter naar wat een motor echt waard is. Als de prijs te hoog is, wordt de motor niet verkocht.


​Zorg dat de motor goed werkt: Kopers willen zekerheid. Een lege accu kan er al voor zorgen dat iemand de motor niet koopt.


​Wees eerlijk: Vertel alles over de motor. Kopers vinden het belangrijk dat ze de verkoper kunnen vertrouwen.
​De markt is rustiger
​Het was een tijdje erg druk en duur in de motorwereld. Dat is nu voorbij. Er is genoeg keuze voor kopers. Voor een goede verkoop heb je vooral een eerlijke prijs en een nette motor nodig.

Foto: Aangeleverd


Regio: 26-2-2026

Nieuwe mensen ontmoeten in Zaandijk.


​Vind je het lastig om nieuwe vrienden te maken? En ben je klaar met apps zoals Tinder? Kom dan naar The Meetup Box!


​Op 25 maart organiseren we een gezellige avond bij Bierbrouwerij De Hoop. Dit is een plek voor jongeren tussen de 20 en 35 jaar die graag nieuwe mensen willen leren kennen.


​Wat gaan we doen?
​Soms is het spannend om zomaar met een vreemde te praten. Daarom doen we een spel.
​Je krijgt kaartjes met leuke vragen.


​Deze vragen helpen je om makkelijk een gesprek te beginnen.
​Het is geen dating-avond, maar een avond om gewoon vrienden te maken.


​Waarom meedoen?
​Initiatiefnemer Puck Gruijs zegt: "Veel jongeren willen wel nieuwe mensen ontmoeten, maar vinden dat eng. Ik wil een plek maken waar iedereen zich veilig voelt."


​Belangrijke informatie:
​Wanneer: 25 maart.
​Waar: Bierbrouwerij De Hoop in Zaandijk.
​Voor wie: Mensen tussen de 20 en 35 jaar.
​Extra: Bij je ticket zit een gratis drankje en lekkere hapjes.
​Tips voor je persbericht:
​Gebruik een groot en duidelijk lettertype (zoals Arial).
​Gebruik veel witruimte tussen de alinea's.
​Voeg een duidelijke link of QR-code toe waar mensen zich kunnen aanmelden.

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 26-2-2026

Nieuwe speciale stoelen voor baby's in het ziekenhuis.


​Het Zaans Medisch Centrum (het ziekenhuis in Zaandam) heeft nieuwe stoelen gekregen. Deze stoelen staan op de afdeling voor baby's die te vroeg geboren zijn of ziek zijn. De stoelen zijn betaald door de stichting Strong Babies.


​Wat is er bijzonder aan deze stoelen?
In deze stoelen kunnen de vader of moeder heel fijn zitten met hun baby. De baby ligt dan bloot tegen de blote huid van de ouder aan. Dit noemen we 'buidelen' of 'kangoeroeën'. Het lijkt namelijk op hoe een kangoeroe haar baby in haar buidel draagt.


​Waarom is buidelen goed?
Voor een kleine of zieke baby is het heel belangrijk om dicht bij de ouders te zijn.
​De baby wordt er rustig van.


​Het hartje en de ademhaling gaan beter.
​De baby blijft goed warm.
​Het is goed voor de hersenen van de baby.


​Langer en fijner zitten
De baby moet eigenlijk elke dag een paar uur achter elkaar bij de ouders liggen. Dat is best lang. In een gewone stoel krijg je dan last van je rug of je armen.


​Deze nieuwe stoelen zitten heel lekker en zijn veilig. Hierdoor kunnen de ouders het langer volhouden om hun baby vast te houden. Dit is fijn voor de baby, maar ook voor de ouders. Zij voelen zich zo echt verbonden met hun kindje.


​Baby Anna en haar moeder waren de eersten die de nieuwe stoel hebben uitgeprobeerd. Zij vonden het erg fijn.

Foto's: Aangeleverd

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 26-2-2026

Politie pakt jongen (17) op na wilde achtervolging.


​De politie heeft in de nacht van donderdag op vrijdag een jongen van 17 jaar aangehouden. De jongen reed weg voor de politie. Hij reed bijna tegen een politieauto aan. De politie denkt dat hij drugs had gebruikt.


​Wat is er gebeurd?
​Rond half 3 's nachts zag de politie een auto op een parkeerplaats in Assendelft. De politie wilde de auto controleren. Maar de bestuurder gaf meteen gas. Hij reed zonder licht en heel hard door de struiken weg. De politie reed erachteraan.


​Bijna een ongeluk
​De jongen reed van Assendelft naar Heemskerk. Tijdens de rit reed hij recht op een politieauto af. De agenten moesten snel wegsturen om een groot ongeluk te voorkomen. Gelukkig raakte niemand gewond. De politie vindt dit heel erg. Ze zeggen dat de jongen probeerde om de agenten te doden.


​De aanhouding
​De achtervolging stopte in de Numanstraat in Beverwijk. Vier mensen renden uit de auto weg. De politie kon er drie pakken. De bestuurder van 17 jaar was daar één van.


​Onderzoek
​De politie doet onderzoek naar de jongen. Dit weten ze al:
​De jongen had waarschijnlijk drugs gebruikt.


​Hij reed erg gevaarlijk.
​Hij had geen rijbewijs, want hij is pas 17 jaar.
​De jongen zit nu vast op het politiebureau. De politie gaat hem vragen stellen over wat er is gebeurd.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 25-2-2026

Flessen en blikjes inleveren bij jou in de buurt.


​Je kunt nu op meer plekken je lege flessen en blikjes inleveren. Dat kan voortaan ook bij een ViaTim-punt in jouw buurt.


​Wat is er nieuw?
​In Noord-Holland zijn er nu 250 extra plekken waar je lege flessen en blikjes kunt inleveren. Dit zijn vaak gewone mensen in de buurt die ook pakketjes aannemen. Je hoeft dus niet meer altijd naar de supermarkt.


​Hoe werkt het?
​Het is heel simpel:
​Inleveren: Je brengt je lege flessen of blikjes naar een ViaTim-punt bij jou in de wijk.
​Scannen: De persoon bij het punt scant de flesjes met een telefoon of apparaatje.
​Geen machine: Je hoeft niet in de rij te staan bij een automaat.
​Geld terug: Je krijgt het statiegeld meteen op je bankrekening via een Tikkie.


​Waarom is dit goed?
​Dichtbij: Je hoeft niet ver te lopen of te fietsen.


​Makkelijk: Het gaat snel en je hoeft niet te wachten op een machine die soms kapot is.
​Goed voor de natuur: De flessen en blikjes worden weer gebruikt om nieuwe dingen van te maken.


​Slim vervoer: De busjes die pakketjes brengen, nemen de lege flessen meteen mee terug. Zo rijden er geen extra auto's door de straat.

 

Foto: Luka de Kruijf.

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 25-2-2026

Wormerland gaat misschien samen met een andere gemeente.


​De gemeente Wormerland heeft een probleem. Het is voor de gemeente steeds moeilijker om alles zelf te regelen. Er is te weinig geld en er zijn te weinig mensen om het werk goed te doen.


​Daarom zegt het bestuur van de gemeente (de burgemeester en de wethouders): "We kunnen niet meer alleen blijven."


​Wat is het plan?
​Wormerland wil misschien samengaan met een grote buurman. Dat heet een fusie. Er zijn twee keuzes:
​Samengaan met de gemeente Purmerend.


​Of samengaan met de gemeente Zaanstad.


​Waarom doen ze dit?
​Als de gemeente groter is, kunnen ze de inwoners beter helpen. Denk aan het ophalen van vuilnis, het regelen van zorg en het onderhoud van de wegen. Nu is Wormerland daar eigenlijk te klein voor.


​Wat betekent dit voor u?
​De gemeente vindt uw mening heel belangrijk.
​In april mogen alle inwoners vertellen wat zij ervan vinden.
​U kunt dan zeggen wat u belangrijk vindt. Bijvoorbeeld: "Ik wil dat mijn dorp echt een dorp blijft" of "Ik wil dat de gemeente goed bereikbaar blijft."


​Wanneer gebeurt er wat?
​De gemeenteraad (de mensen die beslissen) gaat hier binnenkort over praten:
​Maandag 2 maart: De raad praat over de plannen.


​Dinsdag 10 maart: De raad kiest met welke gemeente ze het liefst willen samengaan.
​Daarna hoort u dus meer over wat er gaat gebeuren.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 24-2-2026

Ongeluk in Zaandam.


​In Zaandam is vanmiddag een vrouw op de fiets aangereden door een auto. Dit gebeurde rond 3 uur op de hoek van de straten De Weer en de Tjotterlaan.


​Wat is er gebeurd?
De politie denkt dat de vrouw de auto niet zag toen ze overstak. De klap was erg hard. De auto is kapot en de vrouw is zwaargewond geraakt.


​Hulp voor het slachtoffer
Er kwamen veel helpers naar de plek van het ongeluk, zoals de politie, de brandweer en de ambulance. Ook kwam er een speciale dokter met een helikopter. De vrouw is snel naar het ziekenhuis gebracht.


​Onderzoek
De politie heeft de straat afgezet. Zij gaan precies uitzoeken hoe het ongeluk kon gebeuren.
​Omdat het een erg naar ongeluk is, laten we geen foto's zien.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 24-2-2026

Repareer je kleding in De Bieb Zaandam.


​Heb je een broek met een gat? Of een bloes die kapot is? Gooi het niet weg! In De Bieb Zaandam kun je nu gratis je kleding maken.


​Waarom je kleding maken?

Het is goed om kleding te repareren. Dat is om drie redenen fijn:
​Het is goed voor de aarde: Je gooit minder weg.


​Het is goed voor je portemonnee: Je hoeft geen nieuwe kleren te kopen.
​Het is leuk: Je leert iets nieuws en ontmoet mensen.


​Iedereen is welkom
​Je hoeft niet te kunnen naaien. Iedereen mag komen:
​Mensen die nog nooit een naaimachine hebben gebruikt.
​Mensen die al heel goed kunnen naaien.


​Hulp is aanwezig
​Vind je het spannend? Dat hoeft niet. Er is een vrijwilliger die je helpt. Deze persoon weet alles van naaien en geeft je graag tips. Je hoeft het niet alleen te doen.


​Belangrijk om te weten
​Prijs: Het gebruik van de naaimachines kost helemaal niets. Het is gratis.
​Gezellig: Het is een fijne plek om andere mensen uit de buurt te ontmoeten.


​Meer informatie?
​Wil je weten wanneer je terecht kunt? Kijk dan op de website van De Bieb Zaandam.

Foto: Pixabay

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Oostzaan: 24-2-2026

De kerktoren van Oostzaan gaat weer open.


​De trap in de kerktoren van de Grote Kerk is kapot. Het is daar nu onveilig. Daarom zit de deur op slot. De gemeente wil de trap snel laten maken.


​Wat is het probleem?
​De trap in de toren is oud en gevaarlijk. Niemand mag de toren meer in. Dat is onhandig, want nu kan er ook geen vlag worden opgehangen. Dat is jammer bij feesten of herdenkingen.


​Wie gaat dit betalen?
​Eigenlijk moet de kerk de trap zelf maken. Maar dat gebeurt niet. De gemeente vindt de toren erg belangrijk voor het dorp. Daarom wil de gemeente nu één keer helpen met geld.


​De gemeente zegt wel: "We doen dit alleen deze keer." De kerk moet daarna zelf weer voor het gebouw zorgen.
​Wanneer is de trap klaar?
​De gemeente wil dat de trap op 4 mei klaar is. Dan kunnen ze de vlag ophangen voor Dodenherdenking. Dat is al bijna, dus de bouwers moeten hard werken.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 26-2-2026

Ongeluk in Wijdewormer.


​Op dinsdagochtend is er een ongeluk gebeurd op de Zuiderweg in Wijdewormer. Twee auto’s botsten hard tegen elkaar aan.


​Wat is er gebeurd?
Rond kwart over negen reed een auto achteruit een oprit af. Op dat moment kwam er net een andere auto aan. De twee auto's raakten elkaar.


​De gevolgen
​Drie mensen raakten gewond.
​Zij zijn met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
​De politie zoekt uit hoe het precies kon gebeuren.


​Omdat het een ernstig ongeluk was, laten we geen foto’s zien.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 24-2-2026

Gezellige ochtend in het zwembad voor senioren.


​Wilt u graag meer bewegen? Of vindt u het fijn om nieuwe mensen te ontmoeten? Kom dan naar de Senioren Inloop in het zwembad. Het is gratis en u hoeft zich niet aan te melden.


​Wat kunt u doen?
​Sporten in het water: Doe mee aan een proefles zwemmen of bewegen in het water.
​Wandelen: Leer meer over mooie wandelingen in de natuur.


​Advies krijgen: Een coach helpt u met vragen over sporten in uw eigen buurt.
​Veiligheid: Krijg tips om vallen in huis te voorkomen.


​Gezelligheid: Drink samen een kopje koffie of thee. Er zijn ook kraampjes met informatie.


​Waar en wanneer?
​De ochtenden duren van 09:00 tot 12:00 uur.
​Woensdag 11 maart: Zwembad Zaangolf (Koog aan de Zaan)
​Donderdag 12 maart: Zwembad De Slag (Zaandam)
​Maandag 16 maart: Zwembad De Crommenije (Krommenie)
​De toegang is gratis. Iedereen is welkom!

Foto: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 24-2-2026

Kunst op de posters van partij ROSA.


​De politieke partij ROSA heeft nieuwe posters voor de verkiezingen. Op de posters staat kunst uit de eigen buurt. De posters zijn gemaakt door Max Carper. Max komt uit de Zaanstreek. Hij maakt schilderijen en hij maakt muziek.


​Drie belangrijke plannen
Max heeft drie schilderijen gemaakt. Elk schilderij vertelt iets over de plannen van ROSA:
​Zaans: Op de poster staat een heel mooi huisje uit Krommenie. Dit laat zien dat de partij trots is op de mooie huizen in de Zaanstreek.


​Groen: Op de poster staat een Schotse Hooglander (een koe met lange haren) in het Vijfhoekpark. Dit laat zien dat de partij de natuur belangrijk vindt.


​Sociaal: Dit gaat over lief zijn voor elkaar en hulp krijgen. Max schilderde dit vanuit zijn eigen ervaring bij Dagbesteding Het Dorp in Krommenie.


​Trots
De partij ROSA vindt het heel fijn dat een lokale kunstenaar de posters heeft gemaakt. Max Carper is ook blij. Hij vindt het een eer dat zijn kunst overal te zien is.


​Wilt u meer zien?
Wilt u meer schilderijen van Max zien? Of wilt u een schilderij kopen? Kijk dan op zijn Facebook-pagina: Max Carper Art.

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 24-2-2026

Nieuw restaurant in Zaandam: ’t Zaans Momentje.


​Er is een nieuw restaurant aan De Watering 1A. Het heet Brasserie ’t Zaans Momentje. De eigenaren zijn Martin en Manilla. Zij zijn erg trots op hun nieuwe zaak.


​Snel open
​Martin en Manilla kregen op 1 januari de sleutel. Ze hebben heel hard gewerkt. Na één week was alles al klaar. Het restaurant ziet er nu heel gezellig uit. Het voelt als een tweede thuis.


​Lekker eten en drinken
​Je kunt bij ’t Zaans Momentje terecht voor:
​Een lekkere kop koffie.


​Verse broodjes.
​Een goede lunch of een warm diner.
​Het is een fijne plek om even uit te rusten. Iedereen is welkom.


​Ook thuis eten
​Binnenkort wordt het nog makkelijker. Je kunt het eten dan ook bestellen via Thuisbezorgd. Dan brengen ze de lekkere broodjes en maaltijden gewoon naar je huis of naar je werk.

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 24-2-2026

Praten over de politiek: Jongeren aan het woord.


​Op woensdag 4 maart is er een bijzonder gesprek in Zaandam. Dit noemen we een debat. Tijdens dit debat praten jonge mensen die in de politiek willen (de kandidaten) met jongeren die voor het eerst mogen stemmen.


​Waarom dit debat?
Er komen verkiezingen aan voor de gemeente Zaanstad. Jongeren kunnen dan stemmen op wie de baas wordt in de stad. Tijdens dit gesprek willen we weten:
​Wat vinden jongeren belangrijk in Zaanstad?
​Waar maken zij zich zorgen over?
​Waarom willen de jonge politici graag in de raad werken?
​Wat gaan de politici doen voor andere jongeren?


​Bijna alle politieke partijen doen mee. De jongeren hebben zelf de onderwerpen bedacht waarover gepraat wordt. Zo kunnen ze zien welke politicus het beste bij hen past.
​Iedereen is welkom
Niet alleen jongeren, maar ook oudere mensen mogen komen kijken en luisteren. De toegang is gratis.


​Informatie over de middag:
​Wanneer: Woensdag 4 maart 2026.
​Hoe laat: De deur gaat open om 14.30 uur. Het begint om 15.00 uur.
​Waar: Het Zaanlands Lyceum. Dat is op de Vincent van Goghweg in Zaandam.
​Kosten: Het kost niets (gratis).


​Aanmelden:
Wilt u komen? Stuur dan een e-mail naar: info@devonk-debat.nl

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 23-2-2026

Nieuwe pakket-automaat in de Rozenhof.


​Er staat een nieuwe machine van PostNL in de Rozenhof in Zaandam. In deze machine kun je pakketjes ophalen of wegbrengen.


​Wat is er goed aan?
​De machine is elke dag open tot 10 uur 's avonds (22:00 uur).
​Dat is handig voor mensen die overdag niet thuis zijn.


​Wat is het probleem?
Niet iedereen is blij met de machine. Sommige mensen die daar wonen maken zich zorgen. Dat komt omdat er in de Rozenhof vaker dingen kapot worden gemaakt. Ook is er soms overlast (vervelend gedrag van mensen op straat). De bewoners zijn bang dat de machine voor meer problemen zorgt.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 23-2-2026

Ongeluk in Zaandam: acht mensen gewond.


​Zondagavond was er een erg ongeluk in Zaandam. Het gebeurde op de Dr. J.M. den Uylweg rond kwart over acht 's avonds.


​Wat is er gebeurd?
​Twee auto’s zijn hard tegen de voorkant van elkaar aan gereden.
​Er zijn acht mensen gewond geraakt.


​Veel ambulances en de brandweer kwamen helpen.
​Alle gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht.
​Het onderzoek
De politie onderzoekt hoe het ongeluk kon gebeuren.
​De weg was een lange tijd dicht.
​De politie kijkt of er iemand door rood is gereden.
​Er wordt ook gekeken of de wegwerkzaamheden er iets mee te maken hebben.
​De bestuurders hadden geen alcohol gedronken.


​Geen foto's
Omdat het een heel erg ongeluk is, plaatsen wij geen foto’s van de kapotte auto’s.


​Heeft u iets gezien?
​De politie zoekt mensen die kunnen helpen:


​Was u in de buurt en heeft u het ongeluk gezien?
​Heeft u een camera in uw auto (dashcam) die alles heeft gefilmd?
​Bel dan met de politie.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 23-2-2026

Groot cadeau voor Kinderboerderij Het Weidje.


​Kinderboerderij Het Weidje heeft een groot cadeau gekregen. Het bedrijf Cargill gaf een cheque van 10.112 euro. Dit geld is hard nodig voor de boerderij.


​Wat is er gebeurd?
​Vorige week kwamen mensen van het bedrijf Cargill op bezoek bij de kinderboerderij. Zij gaven een grote cheque aan Ton Mol. Ton is de baas van de kinderboerderij. Hij was heel erg blij en kon het bijna niet geloven.


​Waar is het geld voor?
​De kinderboerderij gaat het geld gebruiken voor drie belangrijke dingen:
​Een nieuw leercentrum: Hier kunnen kinderen en grote mensen alles leren over de natuur en de dieren.
​Nieuwe hokken: Er moeten nieuwe verblijven komen voor de dieren. Ook de brug moet worden gemaakt.
​Opknappen: De boerderij wordt mooier en moderner gemaakt.


​Bedankt!
​Iedereen van de kinderboerderij is heel erg blij. De baas, de medewerkers en ook de dieren zeggen: "Dankjewel Cargill!" Door dit geld kan de kinderboerderij een fijne plek blijven voor iedereen in de buurt.

Foto: Kinderboerderij Het Weidje

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 23-2-2026

Park Zwaansmeer slecht bereikbaar door werk aan de weg.


​Let op als u naar park Zwaansmeer wilt gaan.
Er wordt gewerkt aan de weg (de Lagendijk). De weg krijgt nieuw asfalt. Hierdoor is het park tot begin april 2026 moeilijk te bereiken.


​Wat betekent dit voor u?
​De weg is vaak dicht: Alleen mensen die daar echt moeten zijn, mogen erlangs.
​Vandaag alles dicht: Op maandag 23 februari is de weg de hele dag helemaal dicht voor iedereen.
​Lange reistijd: Moet u toch in de buurt zijn? Dan duurt uw reis langer. Let goed op de borden langs de weg.
​Een andere plek om te wandelen
​Wilt u toch lekker naar buiten? Ga dan naar Dorregeest. Dat is vlakbij en daar kunt u wel makkelijk komen.


​Tot wanneer duurt het?
​De weg is klaar aan het begin van april 2026.

Foto: Alkmaarder en Uitgeestermeer

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 23-2-2026

De kaart voor honden in Zaanstad moet beter! 🐕‍🦺


​De gemeente Zaanstad heeft een kaart. Op die kaart staat waar honden mogen lopen. Maar de kaart is oud en klopt niet meer overal.


​De gemeente heeft uw hulp nodig
Wandelt u vaak met de hond? Dan weet u goed hoe het buiten is. Misschien mist u een bordje. Of klopt er iets niet in uw buurt. De gemeente wil dat graag weten. Zo maken we samen een nieuwe kaart die wél klopt.


​Kom langs en praat mee
In maart zijn er vier avonden. U kunt daar binnenlopen om uw ideeën te vertellen of vragen te stellen.


​Waar en wanneer?
​U bent welkom tussen 19.00 en 21.00 uur op deze plekken:
​Dinsdag 3 maart – Zaandam
​Locatie: Buurtcentrum de Bovenkruier (Drielse Wetering 49)


​Maandag 9 maart – Zaandam
​Locatie: Wijkcentrum De Poelenburcht (Weerpad 1 A)
​Donderdag 26 maart – Krommenie
​Locatie: Buurtcentrum De Pelikaan (Kervelstraat 185a)


​Dinsdag 31 maart – Assendelft
​Locatie: Buurtcentrum A3 (Dorpsstraat 386)
​Iedereen is welkom. Tot dan!

Foto: gemeente Zaanstad

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 23-2-2026

Auto op de kop bij ziekenhuis in Zaandam.


​Wat is er gebeurd?
Zondagmiddag is er een ongeluk gebeurd bij de parkeergarage van het Zaans Medisch Centrum. Een mevrouw reed in een witte auto. Toen ze de garage uitreed, botste ze tegen een paal. Haar auto sloeg hierdoor over de kop en kwam op het dak terecht.


​De schade
De klap was hard. Een slagboom en een parkeerautomaat gingen kapot. Er lagen overal stukjes auto en metaal op de weg.


​Hulp voor de mevrouw
De ambulance en de politie kwamen snel helpen. De mevrouw is uit de auto gehaald. Omdat ze gewond was, is ze meteen naar het ziekenhuis gebracht. Dat was gelukkig heel dichtbij.


​De weg weer vrij
Niemand weet nog precies hoe het ongeluk kon gebeuren. De uitgang van de parkeergarage was een tijdje dicht. Een speciaal bedrijf heeft de kapotte auto opgehaald en de rommel opgeruimd. Daarna konden andere auto's er weer langs.

Foto: RTV Zaanstreek

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 22-2-2026

Nieuw plan voor muziek in Zaandam.


​Er komt een nieuw gebouw voor muziek op de Dam in Zaandam. De gemeente en drie andere bedrijven hebben hiervoor een afspraak gemaakt.


​Wat gaat er gebeuren?
​De gemeente Zaanstad en een paar bedrijven willen een mooie plek maken voor muziek. Dit noemen ze een 'poppodium'. Het moet een plek worden waar iedereen uit de buurt naar muziek kan luisteren. Ook kunnen nieuwe bandjes daar straks optreden.


​Waarom doen ze dit?
​Zaandam wil graag een gezellige stad zijn met veel cultuur. Een modern gebouw voor muziek hoort daarbij. De partijen gaan nu samen onderzoeken hoe ze dit gebouw het beste kunnen bouwen op de Dam.


​Wat gebeurt er nu?
​Het duurt nog even voordat het nieuwe gebouw klaar is. Maar je kunt nu al naar muziek luisteren bij De Kade. Dat is een tijdelijke plek op de Dam. Totdat het nieuwe gebouw er is, worden daar leuke feesten en concerten gegeven onder de naam 'FLUX'.

Foto's: gemeente Zaanstad 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 22-2-2026

Nieuwe woningen aan de Houthavenkade.


​Er is een plan voor nieuwe woningen aan de Oude Haven in Zaandam. Dit is het laatste deel van een groot project. De gemeente en de bouwer gaan nu kijken of het plan echt kan doorgaan.


​Wat zijn de plannen?
​Er komen drie nieuwe gebouwen.
​De bekende witte huisjes die er al staan, blijven staan.
​Tussen de gebouwen komt veel groen, zoals kleine tuintjes.
​Er komen paden zodat bewoners makkelijk naar het water kunnen wandelen.


​Voor wie zijn de huizen?
​Er komen verschillende soorten woningen:
​Huizen met een lage huur (sociale huur).
​Huizen met een normale huur (middensegment).
​Huizen die duurder zijn (vrije sector).


​Wat gebeurt er nu?
​De gemeenteraad moet eerst naar het plan kijken. Als zij het een goed plan vinden, gaat de gemeente verder praten met de bouwer.
​Daarna mogen de mensen die in de buurt wonen hun mening geven. Zij worden dan uitgenodigd om mee te praten over de plannen.

Foto: gemeente Zaanstad

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 22-2-2026

Auto in het water in Assendelft: iedereen is veilig.


​Op zaterdagavond is er een auto in de sloot gereden. Dit gebeurde op de kruising van de Zeedijk en de Vonderweg. De mensen in de auto raakten niet gewond.


​Wat is er gebeurd?
​Zaterdagavond ging het mis op de weg. Een auto gleed zo het water in. In de auto zaten twee mensen: de chauffeur en iemand die ernaast zat. Gelukkig konden zij veilig uit de auto komen. Zij hebben geen pijn en hoefden niet naar het ziekenhuis.


​De hulpdiensten
​De brandweer en de politie kwamen snel helpen. De politie sloot de weg even af, zodat niemand erlangs kon. De brandweer keek of alles veilig was.


​De weg is weer vrij
​Een speciale takelwagen heeft de auto uit het water gehaald en meegenomen. Het is nog niet precies duidelijk hoe de auto in het water terechtkwam. Nadat de auto weg was, mochten er weer andere auto's over de Zeedijk rijden.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 21-2-2026

De politie zoekt getuigen van een schietpartij in Zaandam.


​Op donderdag 19 februari is er geschoten in de Bristolroodstraat in Zaandam. Dit gebeurde rond half 6 ’s avonds. Er raakte gelukkig niemand gewond. De politie zoekt mensen die iets hebben gezien.


​Wat is er gebeurd?
​Een man wilde uit zijn auto stappen. Er kwamen drie mannen naar hem toe. Zij hielden hem tegen. Eén van de drie mannen had een pistool. Hij bedreigde de man. Daarna werd er geschoten. De drie daders gingen er snel vandoor in een zwarte auto met donkere ramen.


​Hoe zien de daders eruit?
​De politie zoekt drie mannen:
​Man 1: Tussen de 26 en 30 jaar oud. Hij is ongeveer 1.80 meter lang en dun. Hij heeft kort zwart haar en sprak Turks. Hij droeg een grijs shirt en een zwarte jas.


​Man 2: Tussen de 30 en 35 jaar oud. Hij is ongeveer 1.85 meter lang. Hij heeft lichtbruin haar en een stoppelbaardje. Hij droeg een donkergrijze jas.


​Man 3: Tussen de 30 en 35 jaar oud. Hij is wat kleiner (1.70 meter). Hij heeft kort zwart haar en een stoppelbaardje. Hij sprak Turks en droeg een zwarte jas.


​Heeft u iets gezien?
​Heeft u de ruzie gezien? Of weet u wie deze mannen zijn? Bel dan de politie.
​Bel de politie: 0800-6070
​Wilt u niet uw naam zeggen? Bel dan Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 21-2-2026

Bijzonder theater over sokken in Zaandam.


​Iedereen herkent het wel: je bent één sok kwijt en je hebt er nog maar één over. Wat gebeurt er met die eenzame sokken? In de wijk Kogerveld in Zaandam is daar nu een bijzondere voorstelling over gemaakt. De naam is: Het SokkenArchief.


​Wat is er te zien?
​Drie kunstenaars uit de buurt hebben samen met bewoners verhalen verzameld. In de theaterzaal van 'Het Motorblok' zie je honderden verschillende sokken. Er liggen babysokjes, oude sportsokken en zelfs gebreide sokken.


​Tijdens de voorstelling hoor je mooie muziek en persoonlijke verhalen. Het gaat over herinneringen, lachen en elkaar ontmoeten. Het is een gezellige voorstelling voor jong en oud.


​Kom je ook kijken?
​Iedereen is welkom! Er zijn in totaal 6 voorstellingen.


​Waar: Het Motorblok
​Adres: Oostzijde 381, Zaandam
​Meer informatie: Kijk op de website www.hetmotorblok.nl
​Kom langs en ontdek de verhalen achter de sokken uit jouw buurt!

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 21-2-2026

Feest in Amsterdam: WorldPride 2026.


​Wat gaat er gebeuren?
In de zomer van 2026 is er een groot feest in Amsterdam: de WorldPride. Dit is een internationaal feest voor de LHBTIQA+ gemeenschap. Dat zijn mensen die bijvoorbeeld op hetzelfde geslacht vallen, of zich anders voelen dan de meeste mensen.


​Alle provincies doen mee
De provincie Noord-Holland doet ook mee. Zij hebben iets bijzonders gedaan: ze hebben alle andere 11 provincies van Nederland uitgenodigd.


​Samen varen ze op één grote boot mee door de grachten van Amsterdam. Dit doen ze om te laten zien:
​Iedereen mag zijn wie hij is.
​Iedereen is gelijk.
​Je mag houden van wie je wilt.


​Geld voor het feest
De provincie Noord-Holland vindt dit feest heel belangrijk. Daarom geven ze 100.000 euro aan de organisatie om alles te helpen regelen.


​Waarom is het nu extra belangrijk?
Het is in 2026 precies 25 jaar geleden dat twee mannen of twee vrouwen voor het eerst met elkaar mochten trouwen in Amsterdam. Ook bestaat de vereniging COC (die opkomt voor deze groep mensen) dan 80 jaar.
​De bazen van de provincie zeggen: "Het is belangrijk dat we laten zien dat iedereen erbij hoort. Dat is helaas nog steeds niet voor iedereen normaal."

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 21-2-2026

Nieuws over de Peperstraat: Er wordt gewerkt in de grond.


​In de Peperstraat gaat veel veranderen. Er komen nieuwe huizen en een grote parkeergarage onder de grond. Nu gaan de werkers eerst aan de slag met de kabels in de grond.


​Wat gaat er gebeuren?
​De komende tijd wordt er hard gewerkt in de Peperstraat. Het bedrijf Stam & Co gaat aan het werk voor Liander. Zij moeten belangrijke kabels en leidingen verplaatsen. Dit moet gebeuren voordat de grote parkeergarage onder de grond gebouwd kan worden.


​Bereikbaarheid
​Door het werk verandert er even wat in het verkeer:
​Auto’s en fietsers: De weg ziet er soms anders uit of je moet een klein stukje omrijden.
​Winkels en huizen: Je kunt nog steeds gewoon bij alle winkels en huizen komen.


​Meer informatie
​Woont u vlakbij de Peperstraat? Dan krijgt u een brief van het bedrijf Stam & Co. In die brief staat precies wat er in uw straat gaat gebeuren.

Foto: RTV Zaanstreek

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 21-2-2026

Feest bij de Nieuwe Vuister op 1 juni.


​De Nieuwe Vuister krijgt een nieuw gebouw. Op maandag 1 juni gaat het open. Het bestuur zoekt mensen die willen helpen met verhuizen.


​Een nieuw begin
​De Nieuwe Vuister is een belangrijke plek in de buurt. De afgelopen tijd zat de club in een tijdelijk gebouw. Maar nu is het nieuwe gebouw bijna klaar. Als alles goed gaat, krijgen we in april de sleutel.


​Er is veel werk te doen
​Voordat de deuren open gaan, moet er veel gebeuren. De bar moet worden getimmerd en de keuken moet worden ingericht. Ook komt er overal internet.


​Het oude gebouw gaat dicht op maandag 18 mei. Daarna worden alle spullen ingepakt. Een verhuisbedrijf brengt alle grote spullen over op 27 en 28 mei.


​Help je mee?
​Het bestuur kan dit niet alleen. We zoeken mensen die willen helpen.
​Kun je goed klussen of boren?
​Of wil je liever dozen uitpakken?
​Alle hulp is welkom!
​We hebben drie dagen de tijd om alles uit te pakken. Samen zorgen we ervoor dat het gebouw er prachtig uitziet op 1 juni.


​Wil je helpen?
Meld je dan aan bij iemand van het bestuur. Laten we er samen iets moois van maken!

Foto's: Buurtcentrum De Vuister

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 20-2-2026

Reparatie aan de brug in Krommenie (N203) op dinsdag 24 februari.


​De brug in Krommenie is kapot. Er zit een ijzeren plaat los. Dit maakt veel lawaai en het is gevaarlijk voor de brug. Daarom gaat de provincie de brug snel maken op dinsdag 24 februari.


​Wat betekent dit voor u?
​Met de auto:
Er is één rijstrook dicht richting Wormerveer. Er staat waarschijnlijk een file. U bent 10 tot 30 minuten langer onderweg. Vooral aan het einde van de middag wordt het erg druk.
Tip: Gaat u met de auto? Vertrek dan eerder of rijd een andere weg.


​Met de fiets:
U kunt over de brug fietsen. Het fietspad is wel een beetje smaller dan normaal.
​Met de boot:
De brug gaat de hele dag niet open. Boten die te hoog zijn, kunnen er niet langs.


​Hoe laat?
De werkers beginnen om 9.00 uur 's ochtends. Ze zijn rond middernacht (12 uur 's nachts) klaar.


​Waarom nu?
Als we de brug nu niet maken, gaat hij later misschien helemaal kapot. Dan kan er helemaal niemand meer langs. Door het nu te maken, voorkomen we grotere problemen.

Foto: Provincie Noord-Holland

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 20-2-2026

Feest bij voetbalclub vv Assendelft: alle trainers blijven!


​Het is goed nieuws voor de voetbalclub vv Assendelft. Alle trainers en begeleiders van de eerste teams hebben verteld dat ze ook volgend jaar bij de club blijven. Dat betekent dat de teams na de zomer met dezelfde vertrouwde gezichten verdergaan.


​Iedereen blijft bij de club
Op donderdag 19 februari hebben de trainers hun handtekening gezet onder een nieuw contract. Dat betekent dat zij ook in het seizoen 2026-2027 de teams van vv Assendelft helpen. Het gaat om de trainers van de mannen en de vrouwen.


​Wie zijn de trainers?
​Bij de vrouwen: Martine Meurs-van Pelt blijft de hoofdtrainer. Zij doet dit werk al heel lang, volgend jaar is haar zevende jaar. Ook Saskia Kortekaas en Friso Wilbrink blijven de vrouwen helpen.
​Bij de mannen (1e team): De trainers Guillaume Groot en Enrico Schouten blijven. Ook Paul Hoeve (die de keepers traint) en Tom Spanjaard blijven bij het team.
​Bij de mannen (2e team): Trainer Jessy de Heer blijft ook. Zijn team doet het heel erg goed. Ze staan op de eerste plek en willen graag kampioen worden.
​De verzorgers: Peter Boon en Gitta Beerepoot-Schilder zorgen dat de spelers gezond blijven. Ook zij blijven bij de club.


​Het bestuur is blij
Het bestuur van de club is heel tevreden. De teams spelen goed en de sfeer is fijn. Het bestuur zegt: "We zijn heel erg blij dat iedereen blijft. We hebben zin in de rest van het jaar."


​Belangrijke wedstrijd
Er komt binnenkort een spannende wedstrijd aan. Op zondag 1 maart spelen de mannen tegen SVA. Dat is een club uit de buurt, dus dat wordt een groot feest.

Foto: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Oostzaan: 20-2-2026

Het Sociaal Plein in Oostzaan wordt verbouwd.


​Het Sociaal Plein in het gemeentehuis krijgt een nieuwe inrichting. Het wordt een fijne plek met nieuwe meubels. Zo voelt iedereen zich er straks nog meer thuis.


​Wanneer is het dicht?
​Het plein is dicht van 2 maart tot midden mei.
​In die tijd werken bouwers aan de nieuwe ruimte.


​Wat gebeurt er met de activiteiten?
​Doet u normaal mee aan een activiteit op het plein? Bijvoorbeeld koffie drinken of knutselen?
​Deze activiteiten gaan gewoon door.
​Ze zijn tijdelijk in een andere kamer in het gemeentehuis.
​In het gemeentehuis hangt een bord waarop staat waar u moet zijn.


​Informatie over de Bibliotheek
​Omdat het plein dicht is, kunt u daar even geen boeken lenen. Daarom gelden deze regels:
​U mag tijdelijk 2 keer zoveel boeken lenen bij andere bibliotheken.
​U hoeft boeken pas na 1 juni in te leveren. Dit gaat vanzelf.
​U kunt ook boeken lezen op de computer of tablet (online bibliotheek).


​Waarom doen we dit?
​De gemeente wil dat het Sociaal Plein een gezellige plek is. Een plek waar u makkelijk binnenstapt voor hulp, advies of een praatje. Veel organisaties hebben meegeholpen met het plan, zodat het echt een plek voor iedereen wordt.

Foto: gemeente Oostzaan

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 20-2-2026

Voetbalfeest bij KFC: De jongens onder 15 staan eerste!


​De jongens van KFC (onder 15 jaar) hebben woensdagavond een belangrijke wedstrijd gewonnen. Ze wonnen met 3-2 van de profclub FC Emmen. Door deze overwinning staat KFC nu op de eerste plek in de competitie.


​Een spannende avond
​Het was erg koud op het voetbalveld, maar er kwamen toch veel mensen kijken. De tribune zat helemaal vol. De fans maakten veel lawaai met trommels om de jongens te helpen.
​In de eerste helft speelde KFC heel goed, maar ze scoorden niet. FC Emmen deed dat wel. In de pauze stond het 0-1 voor Emmen.


​Hard gewerkt en gewonnen
​Na de rust kwamen de jongens van KFC sterk terug. Ze werkten heel hard samen. In korte tijd maakten ze drie doelpunten! Het werd 3-1 voor KFC.


​Aan het einde werd het nog even spannend toen Emmen nog een doelpunt maakte. Maar KFC hield vol en won de wedstrijd met 3-2.


​Nu op nummer 1
​De trainer en de spelers zijn erg blij. "We hebben dit echt als een team gedaan," zeggen ze. Door deze winst is KFC nu de beste van de competitie. Ze staan helemaal bovenaan op de lijst.


​Kom je ook kijken?
​De volgende wedstrijd is ook weer thuis in Koog aan de Zaan:
​Wanneer: Zaterdag 28 februari 2026.
​Hoe laat: Om 11.00 uur 's ochtends.
​Tegen wie: AFC uit Amsterdam.
​Iedereen is welkom om de jongens weer aan te moedigen!

Foto: Katrijn Prins


Regio: 20-2-2026

Elf ziekenhuizen werken samen voor een gezond hart.


​Elf ziekenhuizen in Noord-Holland en Flevoland gaan beter samenwerken. Zij hebben hiervoor een afspraak ondertekend. Het doel is dat iedereen met hartproblemen de beste zorg krijgt, nu en in de toekomst.


​Steeds meer mensen met hartklachten
Steeds meer mensen in Nederland hebben last van hun hart. Daardoor krijgen ziekenhuizen het steeds drukker. Om iedereen goed te kunnen blijven helpen, gaan de elf ziekenhuizen samenwerken. De naam van deze samenwerking is: CardioNoVo+.


​Wat merkt de patiënt hiervan?
De ziekenhuizen willen dat patiënten snel en goed geholpen worden. Dit gaan ze doen:
​Kortere wachttijden: Door samen te werken, hoeven mensen minder lang te wachten op een afspraak.
​Zorg op de juiste plek: Soms is een behandeling in het eigen ziekenhuis om de hoek genoeg. Soms is er een speciaal ziekenhuis nodig. De ziekenhuizen regelen dit voor de patiënt.


​Controle vanuit huis: Sommige patiënten kunnen thuis hun hartslag of gezondheid meten. De computer stuurt de gegevens naar het ziekenhuis. Zo hoeft de patiënt minder vaak naar het ziekenhuis te reizen.
​Dichtbij als het kan, ver weg als het moet
Pierre Grotens werkt bij het Zaans Medisch Centrum. Hij zegt: "Door samen te werken, houden we de zorg voor het hart dichtbij de mensen. Als er een heel speciale dokter nodig is, weten we precies waar de patiënt het beste naartoe kan gaan."


​Welke ziekenhuizen doen mee?
Deze elf ziekenhuizen werken samen:
​Amsterdam UMC
​BovenIJ (Amsterdam)
​Dijklander (Hoorn en Purmerend)
​Flevoziekenhuis (Almere)
​Noordwest Ziekenhuisgroep (Alkmaar en Den Helder)
​OLVG (Amsterdam)
​Rode Kruis Ziekenhuis (Beverwijk)
​Spaarne Gasthuis (Haarlem en Hoofddorp)
​Tergooi MC (Hilversum)
​Zaans Medisch Centrum (Zaandam)
​Ziekenhuis Amstelland (Amstelveen)
​Samen zorgen deze ziekenhuizen ervoor dat iedereen in de buurt een gezond hart houdt.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 19-2-2026

Een fijne Ramadan voor iedereen.


​Vandaag begint de Ramadan. Dat is een bijzondere maand voor moslims over de hele wereld. In deze maand denken mensen aan elkaar en doen ze goede dingen voor anderen.


​Wat is de Ramadan?
​Tijdens de Ramadan eten en drinken moslims niet tussen de ochtend en de avond. Dat heet vasten. Maar de Ramadan is meer dan alleen vasten. Het is een tijd om rustig te worden en na te denken over het leven. Mensen proberen extra lief te zijn voor hun familie, vrienden en buren.


​Samen eten
​In de avond, als de zon ondergaat, mogen de mensen weer eten. Dat moment heet de 'Iftar'. Vaak eten mensen dan gezellig samen. Soms nodigen ze ook buren uit die zelf geen moslim zijn. Zo leert iedereen elkaar beter kennen..


​Een fijne wens
​De organisatie vindt dit een belangrijke tijd. Een woordvoerder zegt: "Wij wensen iedereen die meedoet een hele fijne maand. We hopen dat het een rustige tijd is waarin mensen zich goed voelen en fijn met elkaar omgaan."


​Het hele team wenst de moslims in Nederland een goede Ramadan.
Ramadan Mubarak! (Dat betekent: een gezegende Ramadan).

Foto: Pixabay

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 19-2-2026

Nieuwe kunst-tentoonstelling geopend in Wormer.


​In het gebouw ‘De Omslag’ in Wormer is een bijzondere tentoonstelling begonnen. De naam is ‘Kunst Verbindt’. Je kunt er schilderijen en kunstwerken bekijken van vroeger en van nu. De toegang is gratis.


​Wat is er te zien?
​Op de tentoonstelling zie je twee soorten kunst:
​Kunst van vroeger: Schilderijen die de gemeente al heel lang heeft. Ze laten zien hoe Wormer er vroeger uitzag.
​Kunst van nu: Werken van 14 kunstenaars uit de buurt die nu actief zijn.
​Er hangen zelfs kunstwerken van kinderen uit groep 7 van basisschool de Wormerwieken!


​Waarom is dit bijzonder?
​Wethouder Rick Ossendorp heeft de tentoonstelling geopend. Hij vindt het belangrijk dat mensen elkaar ontmoeten door kunst. Bij de opening waren veel mensen. Sommige mensen werden zelfs een beetje emotioneel. De oude schilderijen deden hen denken aan vroeger, bijvoorbeeld aan het werken in de papierfabriek.


​Wil je komen kijken?
​Iedereen is welkom. Het kost niets om naar binnen te gaan. Je kunt de kunst bekijken, of gewoon een praatje maken.


De feiten op een rij:
​Waar: Gebouw ‘De Omslag’, Faunastraat 62 in Wormer.
​Wanneer: Tot en met 7 maart.
​Hoe laat: Maandag tot en met zaterdag, van 09:00 uur tot 17:00 uur.
​Kosten: Gratis.

Foto's: Pascal Fielmich

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 19-2-2026

Basisschool De Golfbreker viert 50-jarig jubileum met grote reünie in Koog aan de Zaan.


​Op zaterdag 3 oktober 2026 viert basisschool De Golfbreker een bijzondere mijlpaal: de school bestaat vijftig jaar. Om dit gouden jubileum te vieren, nodigt de school alle oud-leerlingen en (oud-)medewerkers uit voor een grote reünie op de vertrouwde locatie aan de Papiermolen.


​Sinds de oprichting in 1976 is De Golfbreker een begrip geworden in de regio. Na een halve eeuw vol onderwijs en herinneringen is het tijd om terug te blikken. De reünie staat volledig in het teken van nostalgie en het weerzien met oude bekenden.


​Terug in de tijd
Het programma van de dag is erop gericht om de sfeer van vroeger te herbeleven. Bezoekers kunnen onder andere:
​Opnieuw op de klassenfoto: Een kans om samen met klasgenoten van toen de tijd even stil te zetten.


​Terug in de schoolbanken: Een uniek ontmoetingsmoment met docenten van weleer tijdens een speciaal 'lesuur'.
​Herinneringen ophalen: Onder het genot van een hapje en een drankje bijpraten met oud-klasgenoten en collega’s.


​Kaartverkoop geopend
De organisatie roept iedereen die een band heeft met de school – van de eerste leerlingen uit de jaren '70 tot de meest recente vertrekkers – op om erbij te zijn. "De muren van De Golfbreker hebben in vijftig jaar tijd talloze verhalen gehoord, maar op 3 oktober komen daar de mooiste verhalen bij," aldus de organisatie.


​Evenementdetails:
​Locatie: Papiermolen 18, Koog aan de Zaan
​Datum: Zaterdag 3 oktober 2026
​Tickets en info: De kaartverkoop is inmiddels gestart. Geïnteresseerden kunnen voor het volledige programma en tickets terecht op de officiële website: reuniedegolfbreker.nl.

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 18-2-2026

De politie zoekt getuigen van een brand in Zaandam.


​Wat is er gebeurd?
Op woensdag 18 februari was er rond 04:20 uur ’s nachts een brand. Dit was bij een huis aan de Linnaeusstraat in Zaandam.


​De bewoner hoorde een harde knal en zag vuur. Buiten het huis stonden spullen in brand. Een buurman heeft geholpen met blussen. Daarna heeft de brandweer het vuur helemaal uitgemaakt. De buitenkant van het huis is beschadigd en zwart geworden.


​De politie denkt dat de brand expres is aangestoken. Daarom zoeken zij mensen die iets hebben gezien.
​Heeft u iets gezien of gehoord?
​Was u rond die tijd in de buurt?
​Heeft u iets gezien dat vreemd was?
​Heeft u camerabeelden van uw huis of deurbel?
​Bel de politie
Heeft u informatie? Bel dan naar de politie via 0900-8844.


​Wilt u liever uw naam niet zeggen? Bel dan naar Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 18-2-2026

De Jan Hop vaart even niet.


​De Jan Hop is de bekende veerboot tussen Spijkerboor en De Rijp. De boot moet worden gerepareerd. Daarom kan de boot twee weekenden niet varen.


​Wanneer vaart de boot niet?
​De boot ligt stil op deze dagen:
​Zaterdag 7 maart en zondag 8 maart.
​Zaterdag 14 maart en zondag 15 maart.


​Waarom is dit nodig?
​De boot is al oud en moet veilig blijven. Door de boot nu te maken, is hij weer helemaal klaar voor de drukke zomer.


​Wat betekent dit voor u?
​Wilt u wandelen of fietsen in die weekenden? Dan kunt u niet met de boot oversteken. U moet dan een andere weg kiezen.


​Wanneer vaart de boot weer?
​Vanaf maandag 16 maart vaart de Jan Hop weer gewoon volgens de normale tijden.

Foto: gemeente Wormerland

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 18-2-2026

De molen op de Zaanse Schans doet het weer!


​De bekende groene molen op de Zaanse Schans heet De Gekroonde Poelenburg. De molen heeft een half jaar stilgestaan. Er was namelijk een grote opknapbeurt nodig.


​Wat is er gebeurd?
​Reparaties: Vakmensen hebben het houtwerk hersteld.
​Schilderwerk: De molen heeft een nieuwe laag groene verf gekregen. Hij glimt weer prachtig.
​Onderhoud: De techniek is nagekeken zodat alles weer veilig werkt.


​Waarom is deze molen bijzonder?
​Deze molen is een zaagmolen. Hij wordt gebruikt om grote boomstammen tot planken te zagen. Het is een speciaal soort molen (een paltrok-molen) die helemaal rond kan draaien om de wind te vangen.
​Kom kijken!


​Na zes maanden hard werken zijn de wieken weer klaar om te draaien. De molen is nu weer helemaal open voor bezoekers. Het is een prachtig gezicht om de molen weer in actie te zien op de Zaanse Schans.

Foto: De Gekroonde Poelenburg

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 18-2-2026

Herdenking Februaristaking in de Zaanstreek.


​Op donderdag 26 februari denken we terug aan de Februaristaking. In 1941 kwamen de mensen in de Zaanstreek in opstand. Ze stopten met werken omdat ze boos waren over de manier waarop Joodse mensen werden behandeld door de Nazi’s. Dit was een heel dapper en bijzonder protest.


​Wat gaan we doen?
​Iedereen is welkom bij de herdenking bij het Zaantheater. Er zijn toespraken, er is muziek en we leggen samen bloemen neer. Zo vergeten we nooit dat we moeten opkomen voor elkaar.


​Het programma op 26 februari:
​09:30 uur: Je bent welkom in de hal van het Zaantheater.
​10:00 uur: We zijn één minuut stil buiten bij het monument. Daarna leggen de burgemeesters bloemen neer.
​Na 10:00 uur: We gaan naar binnen voor muziek en verhalen.


​Er zijn toespraken over vroeger en nu.


​Kinderen van school ‘De Dijk Oost’ lezen zelfgemaakte gedichten voor.
​Er wordt harp gespeeld.


​11:15 uur: Het officiële deel is klaar. Daarna kun je napraten met een kopje koffie of thee.

Foto's: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 16-2-2026

Nieuwe plannen voor Behouden Haven en Saendenborch.


​De gemeente Zaanstad heeft plannen om de buurten Behouden Haven en Saendenborch te vernieuwen. Er is nu nieuws over deze plannen.


​Wat is er gebeurd?
In de afgelopen weken konden mensen vertellen wat zij van de plannen vinden. Veel mensen hebben dit gedaan. Zij hebben hun mening gegeven tijdens informatieavonden of in een brief.


​Wat gaat de gemeente nu doen?
De gemeente leest nu alle reacties heel precies.
​Zij kijken wat de bewoners belangrijk vinden.
​Zij geven antwoord op de vragen van de bewoners.
​De gemeente gebruikt deze ideeën om de plannen beter te maken.


​Hoe gaat het verder?
De plannen zijn nog niet definitief. Dit jaar moet de gemeenteraad nog een officieel besluit nemen. Omdat er binnenkort verkiezingen zijn, weten we nog niet precies op welke dag dat gebeurt.
​Zodra er meer bekend is over de planning, laat de gemeente dit weten.

Foto: gemeente Zaanstad

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 18-2-2026

De Zuiderweg is vandaag dicht door kapotte lichten.


​De lichten boven de straat op de Zuiderweg doen het niet goed. Er is een probleem met een kabel in de grond. Dit moet snel worden gemaakt, zodat het vanavond weer veilig is op straat.


​Wat betekent dit voor u?
​Wanneer: Vandaag, woensdag 18 februari.
​Tot hoe laat: Tot 16:00 uur vanmiddag.
​Waar: De weg is dicht tussen huisnummer 74 en de sportvelden (sportpark Kalverhoek).


​Let op:
​Auto's en fietsers moeten een andere weg kiezen.
​Na 16:00 uur is de weg weer gewoon open.
​Politie, brandweer en ziekenauto: Deze mogen er wel langs als dat nodig is.

Foto: gemeente Wormerland 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Oostzaan: 17-2-2026

Lode Goossens wordt de nieuwe belangrijke adviseur van de gemeente Oostzaan.


​Vanaf 1 mei heeft de gemeente Oostzaan een nieuwe 'gemeentesecretaris'. Dat is Lode Goossens. Een gemeentesecretaris is de belangrijkste adviseur van het bestuur van de gemeente. Hij helpt de burgemeester en de wethouders bij hun werk.


​Wie is Lode Goossens?
Lode werkt nu al bij de organisatie die voor de gemeente Oostzaan werkt (OVER-gemeenten). Hij weet dus al veel over de buurt en de organisatie. Hiervoor werkte hij bij de Vervoerregio Amsterdam. Hij heeft veel ervaring met het leiden van projecten.


​Waarom een nieuwe secretaris?
De huidige secretaris is Dick van Huizen. Hij wil zijn leven anders gaan invullen en stopt in 2027 met zijn werk. Omdat er de komende tijd veel verandert in Oostzaan, is het goed dat Lode nu alvast begint. Zo kan Dick alles rustig aan Lode uitleggen.


​Een drukke tijd voor Oostzaan
Het is een belangrijke tijd voor de gemeente:
​De gemeente moet goed op het geld letten.
​Er wordt nagedacht over de toekomst van Oostzaan.
​In 2026 komt er een nieuw bestuur na de verkiezingen.


​Blij met de komst van Lode
Burgemeester Marvin Polak is blij met de overstap. Hij bedankt Dick van Huizen voor al zijn harde werk. Ook zegt de burgemeester: "We kennen Lode al goed. Het is heel fijn dat hij de organisatie en de regio al kent. We hebben zin om met hem samen te werken."

Foto: gemeente Oostzaan

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 17-2-2026

Slapen in Noord-Holland wordt duurder door hogere belasting.


​Wie in Noord-Holland in een hotel slaapt, moet dit jaar meer betalen. Dat komt omdat de toeristenbelasting omhoog gaat. Dit is geld dat je extra betaalt aan de gemeente als je ergens overnacht.


​De belangrijkste punten op een rij:
​Gemiddelde prijs: Een overnachting kost nu gemiddeld € 4,25 aan belasting per persoon, per nacht. Dat is 11% meer dan vorig jaar.


​Grote verschillen: In bijna alle gemeenten in Noord-Holland is de belasting omhoog gegaan.
​Amsterdam is de duurste: In Amsterdam betaal je de meeste belasting: maar liefst € 18,44 per nacht.
​Aalsmeer stijgt het hardst: In Aalsmeer is de prijs meer dan verdubbeld. Je betaalt daar nu € 8,85.
​Laren is gratis: Laren is de enige plek in Noord-Holland waar je helemaal geen toeristenbelasting betaalt.


​Waarom verschilt de prijs?
​Elke gemeente mag zelf kiezen hoeveel belasting zij vragen. Daarom is het in de ene stad veel duurder dan in de andere. In de gemeente Dijk en Waard betaal je bijvoorbeeld maar € 1,00. Dat is een groot verschil met Amsterdam.


​Goedkoper op de camping
​Ga je kamperen? Dan heb je geluk. Op veel campings in Noord-Holland betaal je minder belasting dan in een hotel. Gemiddeld kost een nachtje op de camping € 2,50 aan belasting. Vooral in steden als Haarlem en Zaanstad ben je op de camping een stuk goedkoper uit.

Foto: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 16-2-2026

Nieuwe plannen voor Behouden Haven en Saendenborch.


​De gemeente Zaanstad heeft nieuwe plannen voor de buurten Behouden Haven en Saendenborch. Er gaat daar de komende tijd veel veranderen.


​Wat is er gebeurd?
De gemeente heeft de afgelopen tijd aan de buurt gevraagd wat zij van de plannen vinden. Veel mensen hebben hun mening gegeven. Dat kon tot en met 3 februari 2026. Ook waren er speciale avonden waar de gemeente uitleg gaf.


​Wat gaat de gemeente nu doen?
Er zijn veel reacties binnengekomen. De gemeente gaat al deze reacties nu goed lezen. Zij kijken of de plannen nog moeten worden aangepast door de tips en klachten van de bewoners.


​Hoe gaat het verder?
De gemeente moet de plannen nog officieel goedkeuren. Dat gebeurt later dit jaar. Wanneer dat precies is, weten we nog niet. Dat komt ook omdat er binnenkort verkiezingen zijn.


​Zodra er meer bekend is over de planning, laat de gemeente dit aan iedereen weten.

Foto: gemeente Zaanstad 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 16-2-2026

HVZ Hengelsportbeurs op zondag 8 maart in Wormer.

De Hengelsport Vereniging Zaanstreek (HVZ) organiseert op zondag 8 maart de jaarlijkse Hengelsportbeurs in sporthal `Wormer` aan de Spatterstraat 21 in de gemeente Wormer.De HVZ is met ca. 5.000 leden de grootste hengelsportvereniging boven het Noordzeekanaal.

De HVZ geeft hier een inkijkje in al haar activiteiten voor hengelsporters. De entree van deze beurs is voor iedereen gratis, ook voor niet-HVZ-leden! Deelnemers aan deze hengelsportbeurs zijn regionale hengelsportwinkeliers en vertegenwoordigers van diverse organisaties. Zo zijn er een dobbermaker, een hengelbouwer, vlieg- en streamerbinders, een pluggenmaker, reisorganisaties van visreizen en watersportbedrijven. Ook kunnen ze verklappen dat er voor de verzamelaar diverse vintagespullen aanwezig zijn.

De administratie van de HVZ is aanwezig voor het inschrijven van nieuwe leden, het op vertoon van je HVZ-Vispas regelen van een HVZ-3e hengelvergunning, een ontheffing voor het gebruik van een leefnet en een HVZ-nachtvisvergunning. Er kan ter plaatse worden gepind.

De Jeugdcommissie laat zien hoe ze de kinderen de natuur laten beleven en weghouden van de computer. Ze geven informatie over de jeugdactiviteiten, zoals de workshops en het samen vissen.

Door de Zaanse vliegvissers wordt er een demonstratie gegeven van het binden van vliegen. Vind je dit helemaal geweldig dan kan gelijk een visreis worden geboekt naar een mooi Fjord, meer of een rivier in het buitenland. Bijvoorbeeld bij Leka visreizen, Visservice of P&S visreizen.

De overige HVZ-commissies presenteren hun programma’s van de diverse activiteiten. Daarnaast promoot de HVZ het Vang5 project en het gebruik van loodvervangende materialen.

Ze verwelkomen watersportbedrijf Boatinnovation (sponsor van de hoofdprijs).

Bij de aanwezige hengelsportwinkeliers zoals o.a. Lagerweij Hengelsport, Rien de Wolf, Bert Schouten, Erpobaits, Boezem Baits, Visservice, BaitsForAll, Doky Baits, Karperservice, Charlies Fishing Adventures zijn veel hengelsportkoopjes te halen.

Voor de altijd drukbezochte HVZ-ruilbeurs (de grootse van Noord-Holland) van vismaterialen en hengels staan veel hengelsporters vroeg op. Je kunt hier de mooiste koopjes in de wacht te slepen. Wil je zelf overtollige hengelspullen verkopen dan kun je deze inleveren bij het HVZ-kantoor Zuiderweg 72g Wijdewormer (sportpark de Kalverhoek tegenover wielerclub DTS). Inleveren kun je op de donderdag- en vrijdagavond (5 en 6 maart) voorafgaand aan de ruilbeurs van 19.00 tot 21.30 uur. Op zaterdagmorgen 7 maart kan dit van 10.00 tot 12.00 uur. Jij noemt de prijs en als het artikel verkocht is dan wordt aan het einde van de beursdag afgerekend. Niet verkochte spullen dienen voor het einde van de beurs weer te worden opgehaald. Voor de spelregels van de ruilbeurs en de laatste informatie over de beurs verwijzen wij naar de website van de HVZ:.

Op het terras of boven bij de horeca kun je voor een hapje en een drankje terecht.

Een aanrader is het meespelen met het Rad van Fortuin, dat voor deze dag tjokvol zit met prijzen waaronder hengelsportartikelen die door de winkeliers ter beschikking zijn gesteld.

In een laatste Tombolaronde om +/- 13.30 uur zijn prachtige hengelsportprijzen te winnen, zoals een Minn-kota elektramotor, hengels en molens etc.

Dit alles maakt het een bezoek meer dan waard! Noteer dus in je agenda zondag 8 maart van 10.00 tot 14.00 uur.

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 16-2-2026

Samen sporten tijdens het Dam tot Dam weekend.


​In het weekend van 19 en 20 september is er een groot sportfeest. Het is de 40e keer dat dit feest er is. Bedrijven kunnen zich vanaf nu aanmelden om mee te doen.


​Wat kun je gaan doen?
​Hardlopen: Je kunt met collega's hardlopen van Amsterdam naar Zaandam. Dat is een tocht van 16 kilometer. Er doen wel 46.000 mensen mee!


​Hardlopen in de avond: Op zaterdagavond kun je 8 kilometer hardlopen. Er is dan overal muziek en mooi licht.
​Wandelen: Op zaterdag kun je ook een mooie route wandelen.
​Fietsen: Op zondag kun je samen met collega's gaan fietsen.


​Waarom meedoen?
​Samen sporten met collega’s is erg gezellig. Je leert elkaar beter kennen en het is goed voor je gezondheid. Het maakt niet uit of je de baas bent of een werknemer: tijdens het sporten is iedereen gelijk.


​Hoe kun je meedoen?
​Bedrijven: Bedrijven kunnen zich vanaf vandaag inschrijven voor een team.
​Alleen meedoen: Wil je alleen meedoen en niet met een bedrijf? Dan kun je je inschrijven vanaf zaterdag 18 april.
​Wil je meedoen? Meld je dan snel aan!

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 16-2-2026

Panneroodstraat in Zaandam is weer veilig.


​Zondagavond 15 februari was er een spannend moment in de Panneroodstraat. De brandweer en politie kwamen met veel mensen naar de straat. Dat deden ze omdat er misschien een gaslek was. Inmiddels is alles weer veilig en kan iedereen weer naar huis.


​Wat was er aan de hand?
​Rond half 10 ’s avonds kreeg de politie een melding over een bewoner in de Panneroodstraat. De politie zag dat het niet goed ging met deze persoon. De brandweer rook ook een sterke gaslucht in de woning.


​Omdat gas gevaarlijk kan zijn, namen de hulpdiensten direct maatregelen. Dit noemen ze 'GRIP 1'. Dat betekent dat de politie en brandweer heel nauw met elkaar samenwerken om het probleem op te lossen.


​Buren moesten even hun huis uit
​De veiligheid van de buurt staat voorop. Daarom moesten de buren hun huis uit. De straat werd afgezet, zodat de brandweer goed kon werken. Voor de mensen die niet in hun huis mochten blijven, werd een plek gezocht waar ze even konden wachten.


​Alles weer veilig
​Mensen van de brandweer en het gasbedrijf (Liander) zijn de woning binnengegaan. Zij hebben het gas uitgezet en de woning goed gelucht. Daarna was het gevaar voorbij.


​De politie heeft de bewoner meegenomen naar het bureau. Daar krijgt de persoon hulp. Een ander persoon die in de woning was, is nagekeken door de dokter van de ambulance. Alles was gelukkig in orde.


​Terug naar huis
​Rond half 12 ’s avonds was alles weer veilig. De hekken werden weggehaald en de buren konden weer lekker naar hun eigen bed. De politie gaat nog precies uitzoeken wat er die avond is gebeurd.

Foto's: RVP Media

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 15-2-2026

Gratis bomen en struiken in Zaandam.


​Wilt u meer groen in uw tuin of op uw balkon? Kom dan op zaterdag 21 februari naar het Darwinpark in Zaandam. Daar deelt de 'BomenHub' duizenden bomen en struiken uit. En het beste nieuws: het is helemaal gratis!


​Wat is er te doen?
​In het Darwinpark staan die ochtend heel veel jonge boompjes en struiken klaar. Ze zoeken een nieuw huis. De planten zijn tussen de 50 centimeter en 2 meter hoog. U mag ze gratis meenemen om in uw eigen tuin of op uw balkon te planten.


​Waarom doen we dit?
​Bomen en planten zijn goed voor de natuur. Ze helpen tegen de hitte in de zomer en zorgen dat regenwater beter de grond in gaat. Zo maken we Zaandam samen een stukje mooier en groener.


​Belangrijke informatie
​Wanneer: Zaterdag 21 februari.
​Hoe laat: Tussen 09:00 uur en 12:30 uur.
​Waar: Bij de schooltuinen in het Darwinpark in Zaandam.
​Aanmelden: U moet zich van tevoren inschrijven. Dit kan op de website: MeerBomen.nu.


​Tips voor het meenemen
​De wortels van jonge boompjes kunnen snel uitdrogen door de wind of de zon. Neem daarom een grote zak of een natte doek mee. Daarin kunt u de wortels inpakken voor de reis naar huis. Zo blijven de boompjes gezond.

Foto: Bomenhub

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 14-2-2026

Brand in huis in Zaandam gestopt.


​In Zaandam was vanavond brand in een huis aan de Ganzenwerfstraat. De brandweer was er snel bij en de brand is nu uit. Iedereen is veilig.


​Wat is er gebeurd?
​In een huis aan de Ganzenwerfstraat begon vanavond een brand. De brandweer kwam direct helpen. Zij hebben het vuur helemaal uitgemaakt.


​Hoe gaat het met de mensen en de dieren?
​Er waren drie mensen in het huis. Zij maken het goed.


​De ambulance heeft één persoon nagekeken, maar die hoefde niet naar het ziekenhuis.
​Er waren ook twee katten in het huis. De brandweer heeft de katten gered. De katten zijn gezond.


​Hoe gaat het nu verder?
​Het huis is door de brand beschadigd. De bewoners kunnen daar nu niet slapen. Een speciale organisatie (Stichting Salvage) helpt de bewoners. Zij zoeken een andere plek waar de mensen kunnen blijven.
​Het is nog niet bekend hoe de brand is begonnen.

Foto: Politie

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 15-2-2026

De Magie van de HEMA-trap in Zaandam: Een collectieve herinnering.

​Voor vele inwoners van Zaandam is de trap in het HEMA-filiaal aan de Gedempte Gracht meer dan slechts een functionele passage. Het is een tastbaar symbool van nostalgie, een plek waar generaties Zaandammers dierbare herinneringen hebben gevormd.

​​Vaak zijn het de kleine details die blijven hangen. Zoals de 'magische' knopjes op de leuning, die voor kinderhanden een bron van verwondering waren en in werkelijkheid een slimme veiligheidsmaatregel bleken te zijn. Deze specifieke trap is onlosmakelijk verbonden met de jeugd van menig Zaandammer.

​​HEMA zelf kent een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1926. Hoewel de exacte openingsdatum van het filiaal in Zaandam varieert, is het pand aan de Gedempte Gracht al decennia een vast onderdeel van het stadsbeeld en het winkelhart van Zaandam.

​​De HEMA-trap in Zaandam overstijgt daarmee zijn puur commerciële functie; het is een ontmoetingsplek van verleden en heden, waar nieuwe herinneringen worden gemaakt terwijl de oude gekoesterd blijven.

"Wat zijn jouw herinneringen aan de HEMA in Zaandam op de Gedempte Gracht?"

Foto: RTV Zaanstreek

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 15-2-2026

Nieuwe plek voor mensen met dementie in Wijdewormer.


​Heeft u te maken met dementie? Of zorgt u voor iemand die vergeetachtig is? Dan bent u van harte welkom in het nieuwe Alzheimer Café in Wijdewormer.


​Soms is het fijn om te praten met mensen die hetzelfde meemaken. Daarom opent op woensdag 25 februari een nieuw Alzheimer Café. Dit gebeurt in Het Buitenhuis.


​Wat is het Alzheimer Café?
​Het is een gezellige plek waar u andere mensen ontmoet. U kunt er uw verhaal vertellen of gewoon even luisteren. Iedereen begrijpt wat u doormaakt. U hoeft dus niet veel uit te leggen.


​Wanneer en waar?
​Wanneer: Woensdag 25 februari om 14.00 uur.
​Daarna: Elke vierde woensdag van de maand.
​Waar: Het Buitenhuis, Noorderweg 104 in Wijdewormer.
​Goed om te weten
​De koffie en thee staan klaar.
​U hoeft zich niet aan te melden.
​De toegang is gratis.


​Kom gerust langs, alleen of samen met iemand anders!

Foto: gemeente Wormerland

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 14-2-2026

Hoe ziet Zaandam er later uit? Denk mee over de plannen!


​Hoe ziet het centrum van Zaandam eruit in het jaar 2040? De gemeente Zaanstad maakt daar nu plannen voor. Veel inwoners hebben al verteld wat zij belangrijk vinden. De gemeente vraagt nu aan iedereen: denk met ons mee!


​De gemeente wil het centrum van Zaandam vernieuwen. Het gaat om het gebied tussen de rivier de Zaan en de wegen daaromheen (zoals de Vincent van Goghweg). Er moeten keuzes worden gemaakt over:
​Waar komen nieuwe huizen?
​Waar kunnen mensen werken?
​Hoe reizen we door de stad?
​Waar komt meer gras en meer bomen (groen)?
​Wat vinden de inwoners?
Veel mensen hebben een vragenlijst ingevuld. Op een grote bijeenkomst op 26 januari vertelde de gemeente wat de uitslag was. Inwoners vinden het belangrijk dat de stad gezellig is, maar ook dat het een fijne plek is om te wonen.


​Uw mening telt
De gemeente kan dit niet alleen. De mensen die in Zaandam wonen en werken, weten het beste wat de stad nodig heeft. Daarom wil de gemeente dat iedereen meehelpt.


​Wat kunt u nu doen?
Wilt u weten wat de plannen zijn? Of wilt u uw mening geven? Dat kan via de website van de gemeente Zaanstad.


Op de website kunt u:
​De uitslag van de vragenlijst bekijken.
​Zeggen wat u van de plannen vindt.
​U aanmelden om vaker mee te denken over de plannen.


​Wilt u meer weten?
Kijk dan op de website van de gemeente:

Foto: RTV Zaanstreek

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 14-2-2026

Jongeren laten hun stem horen in het provinciehuis.


​Meer dan 300 jongeren kwamen vorige week naar het provinciehuis in Haarlem. Zij deden mee aan een grote wedstrijd: ‘De Stem van Jong Nederland’. Ze hielden mooie toespraken en gingen met elkaar in discussie over belangrijke onderwerpen.


​Wie hebben er gewonnen?
​Er waren zoveel jongeren dat de wedstrijd twee dagen duurde.


​Woensdag 11 februari:
​Beste groep: Het Trinitas college uit Heerhugowaard won de debat-wedstrijd.
​Beste toespraak: Elena Buschweiler uit Krommenie won voor de tweede keer. Zij vertelde een heel persoonlijk verhaal over haar moeder en de zorg.


​Vrijdag 13 februari:
​Beste groep: Het Haarlemmermeer Lyceum uit Hoofddorp was de winnaar.
​Beste toespraak: Elvira Chaudhry uit Amsterdam won. Zij vertelde over de uitdagingen van jongeren met een buitenlandse achtergrond.


​Waarover werd er gepraat?
​De jongeren zijn tussen de 11 en 19 jaar oud. Ze kwamen uit heel Noord-Holland. Ze praatten over dingen die nu belangrijk zijn, zoals:


​Moeten jongeren weer op een gewone fiets in plaats van een fatbike?
​Moet er in Noord-Holland meer plek komen voor de natuur?
​Is vrijwilligerswerk belangrijk voor sportclubs?


​Tips van de politiek
​Ook echte politici van de provincie waren erbij. Zij zaten in de jury. Gedeputeerde Jeroen Olthof gaf de jongeren een goede tip: "Luister goed naar de ander. Als je weet wat de ander vindt, kun je daar beter op reageren."


​Waarom is dit belangrijk?
​De wedstrijd is bedoeld om jongeren een plek te geven waar zij hun mening kunnen geven. Door te debatteren leren ze om goed naar elkaar te luisteren en samen naar oplossingen te kijken.

Foto's Aangeleverd

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Oostzaan: 13-2-2026

De toekomst van Oostzaan: inwoners geven advies.


​Wat gaat er gebeuren met de gemeente Oostzaan? Een groep van 51 inwoners en ondernemers denkt hierover na. Deze groep heet de Burgeradviesraad. Zij schrijven een plan voor de gemeenteraad.


​Waar gaat het over?
​Oostzaan moet kiezen hoe de gemeente verder gaat. Gaan ze samenwerken met een andere stad, zoals Amsterdam, Zaanstad of Purmerend? De groep inwoners kijkt wat belangrijk is voor Oostzaan als dat gebeurt. Ze hebben nu 28 punten opgeschreven waar de gemeente goed op moet letten.


​U kunt meedenken
​De inwoners van Oostzaan kunnen ook hun mening geven.
​Vanaf dinsdag 17 februari staan de 28 punten op de website van de gemeente.
​U kunt daar laten weten wat u ervan vindt.


​Hoe gaat het verder?
​De groep komt op 18 februari nog één keer extra samen om het plan helemaal af te maken. Ze willen dat iedereen kan zien hoe zij werken. Daarom mag de pers (de krant en tv) bij deze laatste vergadering zijn.


​Het eindplan
​Op 11 maart is het plan klaar. De groep geeft het advies dan aan de gemeenteraad van Oostzaan. De gemeenteraad beslist daarna wat er echt gaat gebeuren.

Foto: gemeente Oostzaan

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 13-2-2026

ZaanBus krijgt een nieuwe, luxe bus.


​Goed nieuws van vervoersbedrijf ZaanBus! Er komt een nieuwe bus bij. Dat is alweer de vierde bus van het bedrijf.


​Waarom een nieuwe bus?
Steeds meer mensen willen met ZaanBus reizen. Daarom heeft het bedrijf een extra bus gekocht. De bus is heel modern en veilig. Ook is de bus goed voor het milieu.


​Lekker reizen
De nieuwe bus is erg fijn voor de reizigers:
​Fijne stoelen: Je zit heel lekker in de bus.
​Goede temperatuur: Het is nooit te warm of te koud binnen.
​Betrouwbaar: De bussen zijn nieuw, dus ze gaan bijna nooit kapot. Je komt op tijd aan.
​Vriendelijke chauffeur: De chauffeur rijdt niet alleen, maar helpt je ook graag.


​Trots
De baas van ZaanBus is erg blij. Hij zegt: "Wij willen dat iedereen een fijne en rustige reis heeft. Met deze nieuwe bus kan dat nog beter."
​ZaanBus bedankt alle klanten voor hun vertrouwen. De nieuwe bus is klaar om te gaan rijden!

Foto's: ZaanBus

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 13-2-2026

De politie zoekt getuigen van een knal in Zaandam.


​Wat is er gebeurd?
Op vrijdag 13 februari was er een harde knal in de vroege ochtend. Dit gebeurde rond 5.00 uur bij een café aan de Dam in Zaandam. Iemand heeft daar waarschijnlijk zwaar vuurwerk laten afgaan. Er is schade aan het gebouw door brand, maar gelukkig is er niemand gewond geraakt.


​De politie onderzoekt de zaak
De politie wil graag weten wie dit heeft gedaan. Agenten kijken naar beelden van camera's in de buurt. Ook praten zij met mensen die daar wonen.


​Heeft u iets gezien?
De politie heeft uw hulp nodig. Heeft u antwoord op deze vragen?
​Was u rond 5.00 uur op de Dam en zag u iets vreemds?
​Zag u mensen of auto’s die zich vreemd gedroegen?
​Heeft u beelden van een deurbel-camera of een camera in uw auto?
​Bel de politie
Heeft u informatie? Bel dan met de politie. Elk klein detail kan helpen.


​Bel de politie: 0800-6070
​Wilt u niet uw naam zeggen? Bel dan naar Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000
​Zeg dit nummer erbij: PL1100-2026034232

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 13-2-2026

Jayden uit Zaandam danst op televisie.


​Jayden is 23 jaar en komt uit Zaandam. Hij doet mee aan het televisie-programma 'Project Dans'. In dit programma zoeken ze de beste danser van Nederland.


​Wat gaat er gebeuren?
​Jayden is één van de twaalf dansers in het programma. Elke week moeten de dansers een andere soort dans leren. Denk aan hiphop, ballet of stijldansen. Bekende leraren helpen hen om heel goed te worden.


​Wie wint er?
​Een jury kijkt naar de optredens. Zij kiezen wie er het beste danst. De winnaar mag zichzelf 'de beste danser van Nederland' noemen. Ook mag de winnaar meedoen in een grote, echte dansshow.


​Waar en wanneer kun je kijken?
​Wil je Jayden zien dansen? Dat kan op televisie!
​Wanneer: Vanaf maandag 2 maart.
​Hoe laat: Om half 9 's avonds (20:30 uur).
​Zender: NPO 1.
​Presentator: Het programma wordt gepresenteerd door Redo.

Foto: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 13-2-2026

Eerste baby van het jaar in Wormerland.


​Er is een nieuwe baby geboren in Neck Zuid. De baby heet Noé. Het is de eerste baby van dit jaar in de gemeente Wormerland.


​Bezoek van de burgemeester
​Burgemeester Michel vond dit bijzonder nieuws. Daarom ging hij op bezoek bij de familie Klaver. Hij kwam langs om de vader, de moeder en de baby te feliciteren.


​Een spannende start
​De ouders van Noé heten Nikki en Dennis. Zij vertelden dat de geboorte best spannend was. Ze moesten in de nacht even snel naar het ziekenhuis en weer terug. Maar gelukkig liep alles goed. Noé is uiteindelijk gewoon thuis geboren.


​Gezin van vier
​Het gaat nu erg goed met het gezin. Noé heeft ook een grote broer, hij heet Lev. Hij droeg zelfs een net overhemd voor het bezoek van de burgemeester. Het gezin geniet nu lekker van de rust en van elkaar.

Foto: gemeente Wormerland

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 13-2-2026

Getuigen gezocht: Diefstal van een elektrische fiets (fatbike)
​De politie zoekt getuigen van een beroving in Zaandam.


​Wat is er gebeurd?
Op woensdagmiddag 11 februari, rond half 5, werd een jongen beroofd. Dit gebeurde op de Van Houtenstraat, onder de Prins Bernhardbrug.


​De jongen stond daar met een vriend te praten. Er kwam een man naar hen toe. De man wilde de elektrische fiets (de fatbike) van de jongen hebben. Toen de jongen de fiets niet wilde geven, liet de man een mes zien. Daarna ging de man er met de fiets vandoor.


​Hoe ziet de dader eruit?
De politie zoekt een man met dit uiterlijk:
​Leeftijd: Tussen de 18 en 20 jaar oud.
​Lengte: Ongeveer 1 meter 80 (vrij lang).
​Lichaam: Hij is dun.
​Huid: Licht getint.
​Haar: Zwart krullend haar en een klein snorretje.
​Tanden: Hij heeft een beugel met blokjes.
​Kleren: Een goudgele pet, een zwarte jas met capuchon en een zwarte trainingsbroek. Hij droeg schoenen (sneakers) met zwart-witte strepen.


​Heeft u iets gezien?
Heeft u de beroving gezien? Of heeft u videobeelden van een deurbel of auto? Neem dan contact op met de politie:
​Bel de politie: 0800-6070.
​Anoniem bellen (u hoeft uw naam niet te zeggen): 0800-7000.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Oostzaan: 13-2-2026

Nieuwe snackbar aan de Twiskeweg: De Twiskehap is open!


Wandelaars en fietsers bij het Twiske hebben geluk. Er is een nieuwe plek voor een lekkere snack. De oude 'Twiskehut' is weg. Nu zit daar 'De Twiskehap'.


​Sinds 9 december is de nieuwe snackbar open. De eigenaar is nieuw, maar de plek is hetzelfde. De snackbar zit aan het Zuideinde 135 in Oostzaan. Dat is aan de rand van natuurgebied het Twiske.


​Hetzelfde menu
Veel mensen misten hun vaste snack. De nieuwe eigenaar begrijpt dat heel goed. Daarom kunt u nu nog steeds uw favoriete snacks van vroeger bestellen. Alles smaakt nog precies zoals u gewend bent.


​Nieuwe plannen
De Twiskehap gaat in de toekomst nog meer lekkere dingen verkopen. Er wordt achter de schermen hard gewerkt aan een nieuwe kaart met extra hapjes. Zo is er voor iedereen iets lekkers te vinden.


​Iedereen is welkom
Heeft u trek na een wandeling? Of wilt u gewoon even lekker eten? De deur staat voor u open. Kom gezellig langs en maak kennis met De Twiskehap.


​Adres:
De Twiskehap
Zuideinde 135
Oostzaan

Foto: Twiskehap

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 12-2-2026

Nieuws: Mooie molens op de Zaanse Schans.


​De Zaanse Schans ziet er weer prachtig uit. Veel mensen zijn hard aan het werk geweest. De molens zijn weer helemaal netjes.


​Grote klus
​De molenmakers hebben gewerkt aan molen De Poelenburg. Vooral de grote wieken van de molen zijn gemaakt. Dit was een moeilijk en belangrijk werk.


​Mooi om te zien
​Een vakman heeft nieuwe planken gemaakt voor de wieken. Daarmee kan de molen straks weer goed de wind vangen. Binnenkort zijn alle molens weer perfect. Een feest om naar te kijken!

Foto: De Zaansche Molen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 12-2-2026

Meer ruimte voor scholen in Wormer.


​Er komen steeds meer kinderen op basisscholen De WormerWieken en De EigenWijs. Daardoor is er te weinig plek in de klas. De gemeente wil hier een oplossing voor bedenken.


​Wat is het plan?
​De gemeente wil tijdelijke klaslokalen neerzetten. Deze lokalen komen aan de Rigastraat, vlak naast de school. Ze worden boven het water gebouwd. Zo blijft er genoeg plek over om te spelen en te parkeren.


​Waarom is dit nodig?
​Er zijn nu simpelweg te veel leerlingen voor de huidige gebouwen. Over een paar jaar (rond 2032) komt er een heel nieuwe school. Tot die tijd zijn deze extra lokalen nodig. Zo kunnen alle kinderen veilig en fijn les krijgen.


​Hoe gaat het nu verder?
​Besluit: Op dinsdag 10 maart praat de gemeenteraad over dit plan. Zij beslissen of het doorgaat en of er geld voor is.


​Meepraten: De gemeente heeft al gesproken met de school en de buren. Er is goed gekeken naar de veiligheid op straat en het parkeren.


​Het gebouw: De tekening bij dit bericht is een voorbeeld. Het echte gebouw kan er straks dus iets anders uitzien.

Foto: gemeente Wormerland

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 12-2-2026

Bomen uit de Peperstraat krijgen een nieuwe plek.


​In de Peperstraat in Zaanstad komen nieuwe huizen. Daarom konden 17 eikenbomen daar niet blijven staan. De gemeente heeft de bomen niet omgezaagd. Deze week zijn de bomen verhuisd naar een nieuwe plek aan de Twiskeweg.

Waarom gaan de bomen weg?
​In de Peperstraat verandert veel. Er komen nieuwe woningen en nieuw groen. De 17 bomen stonden in de weg. De bomen zijn ongeveer 18 jaar oud. Voor een boom is dat nog jong, een soort 'puber'. De gemeente vindt het belangrijk om deze bomen te redden.


​Een goede voorbereiding
​Je kunt een grote boom niet zomaar uit de grond halen. Daarom kregen de bomen al vanaf april extra zorg:
​Sterke wortels: De tuinmannen hielpen de bomen om sterke, nieuwe wortels te maken.
​Extra eten: De bomen kregen extra voeding zodat ze sterk en gezond bleven.
​Een nieuw huis aan de Twiskeweg
​De bomen staan nu aan de Twiskeweg. De gemeente zorgt er goed voor dat ze daar goed kunnen groeien:
​De grond is extra vruchtbaar gemaakt met mest.
​De bomen staan vast aan palen. Zo waaien ze niet om bij harde wind.
​De komende tijd krijgen de bomen extra water en verzorging.
​Door de bomen te verhuizen, blijft Zaanstad groen. Aan de Twiskeweg hebben de bomen alle ruimte om heel groot en oud te worden.

Foto: gemeente Zaanstad


Gemeente Oostzaan: 11-2-2026

Nieuwe afspraken over wonen in Oostzaan.


​De gemeente Oostzaan gaat de komende vier jaar hard werken aan meer en betere woningen. De gemeente heeft hiervoor nieuwe afspraken gemaakt met de woningcorporaties en de verenigingen voor huurders.
​Op woensdag 11 februari hebben de baas van de gemeente (de wethouder) en de directeuren van de woningcorporaties hun handtekening gezet. Ook de groepen die opkomen voor huurders deden mee.


​Wat zijn de belangrijkste plannen?
​De groepen hebben afgesproken wat er de komende vier jaar moet gebeuren:
​Meer sociale huurwoningen: Er moeten meer goedkope huizen worden gebouwd.
​Hulp voor mensen die snel een huis nodig hebben: Mensen met een noodgeval moeten sneller een plek vinden.
​Minder lege huizen: De gemeente wil dat huizen niet onnodig leegstaan. Bijvoorbeeld in de Burgemeester Teerstraat.


​Samenwerken: De gemeente en de woningcorporaties gaan veel meer met elkaar praten en elkaar helpen.


​Waarom is dit nodig?
​Er zijn te weinig huizen in Oostzaan. Wethouder Stijn Nijssen zegt daarover: "Er moeten snel meer huizen komen. Niet alleen om te kopen, maar ook om te huren. Zo kan iedereen een fijn huis vinden in ons dorp."


​Hoe gaat het nu verder?
​Elk jaar komen de groepen bij elkaar. Ze kijken dan of de plannen goed gaan. Als het nodig is, passen ze de afspraken aan om het nog beter te maken voor de bewoners van Oostzaan.

Foto: Pascal Fielmich

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 11-2-2026

Feest voor de sport in de Zaanstreek.


​In het Zaantheater was een groot feest. Het was de avond van de Zaanse Sportverkiezingen 2025. Tijdens dit feest kregen de beste sporters uit de buurt een prijs.


​Waarom is sport belangrijk?
​Gerard Slegers is de wethouder van sport. Hij vertelde waarom sport zo goed is voor onze stad:
​Samen sporten is gezellig en je leert nieuwe mensen kennen.
​Van sporten word je gezond en blij.
​Het is belangrijk dat de gemeente geld blijft geven aan sport.
​De winnaars van 2025
​Dit zijn de mensen en teams die een prijs hebben gewonnen:


​Beste sportman: Menno Vloon (atletiek)
​Beste sportvrouw: Pauline Hondema (atletiek)
​Groot talent: Fama de Haan (karate)
​Beste coach: Corina Dekker (voetbal)
​Beste team: De vrouwen van ZV de Zaan (waterpolo)
​Beste sporter met een beperking: FC Zaanstad Deaf (voetbalteam voor jongeren die niet goed horen)
​Een speciale prijs
​Er was ook een speciale prijs: de Sport Impact Award. Deze was voor Manege De Blijde Ruiters. Bij deze manege kunnen mensen met een beperking paardrijden. De jury vindt dat heel knap en belangrijk.

Foto: Dennis van Engelenburg

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 11-2-2026

Geld voor een warmer huis in Zaanstad.


​Woont u in Zaanstad en heeft u een eigen huis? Dan kunt u geld krijgen van de gemeente om uw huis warmer te maken. Dit heet subsidie. De gemeente heeft de regels nu makkelijker gemaakt.


​Wat kunt u doen?
​U kunt geld krijgen voor bijvoorbeeld:
​Het dak dichtmaken tegen de kou (isoleren).
​De muren of de vloer aanpakken.
​Soms kunt u ook geld krijgen voor een nieuwe warmtepomp.


​Hoeveel geld krijgt u?
​Hoeveel geld u krijgt, hangt af van uw situatie:
​Voor de meeste mensen: U kunt tot € 1.500 krijgen. De gemeente betaalt dan de helft van de rekening. Uw huis mag niet meer waard zijn dan € 477.000.
​Voor mensen met een laag inkomen: Heeft u weinig geld? Dan kunt u tot € 4.000 krijgen. De gemeente betaalt dan vaak de hele rekening.


​Hoe werkt het?
​Check het online: Ga naar de website www.zaanstad.nl/isolatiesubsidies. Daar ziet u snel op hoeveel geld u recht heeft.


​Hulp nodig? Vindt u de website lastig? Ga dan langs bij de WoonWijzerWinkel. Die zit aan het Marktplein in Wormerveer. Zij helpen u gratis met de aanvraag.


​Wethouder Harrie van der Laan zegt: "Als u minder energie gebruikt, is dat goed voor uw portemonnee. U houdt meer geld over."

Foto: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 11-2-2026

Jongerencentrum Jong Oostzaan is nog even dicht.


​Het jongerencentrum in Oostzaan is nu gesloten. Dat komt doordat er vervelende dingen zijn gebeurd. Eind januari is er een medewerker geslagen. Ook daarvoor waren er al vaker problemen.


​De organisatie wil dat het centrum een veilige plek is voor jongeren en voor de mensen die er werken. Daarom is het centrum nu even dicht.


​Wat gaat er gebeuren?
​Er wordt hard gewerkt om het centrum weer veilig te maken. Dit is het plan:
​Camera’s: Er hangen nu camera’s in en rond het gebouw.


​Overleg: De organisatie praat veel met de gemeente en de politie over de veiligheid.
​Nieuwe regels: Er komen strenge regels. Iedereen moet zich daar straks aan houden.


​Wanneer gaat het weer open?
​We weten nu nog niet wanneer het centrum weer open gaat. We doen dit pas als we zeker weten dat het voor iedereen weer veilig is.

Foto's: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 10-2-2026

De politie zoekt een jongen in Krommenie.


​De politie is op zoek naar een jongen. Deze jongen heeft een meisje van 16 jaar lastiggevallen. Dit gebeurde op maandagavond 9 februari rond 19.45 uur. Het was in het Rosariumpark in Krommenie.


​Wat is er gebeurd?
​Het meisje zat op een bankje in het park. Er kwamen twee jongens op een kleine zwarte vouwfiets aanrijden. Eén van de jongens deed vervelend:
​Hij stelde brutale vragen over seks.
​Hij liet zijn geslachtsdeel (piemel) aan het meisje zien.
​Hij kneep het meisje hard in haar billen.
​Het meisje was erg geschrokken en bang. Gelukkig kon ze daarna naar huis gaan. De politie helpt haar nu.


​Hoe ziet de jongen eruit?
​De politie zoekt deze jongen:
​Hij is ongeveer 17 jaar oud.
​Hij is ongeveer 1.65 meter lang.
​Hij heeft een getinte of donkere huid.
​Hij heeft zwart haar en droeg zwarte kleren.
​Hij heeft een iPhone 17.
​Hij reed op een kleine zwarte vouwfiets (merk: Dyu).


​Heeft u iets gezien?
​Heeft u deze jongen gezien? Of weet u wie hij is? Bel dan met de politie.
​Bel naar 0900 - 8844.
​Wilt u niet uw naam zeggen? Bel dan naar 0800 - 7000.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 10-2-2026

Persbericht: Zaanstad zoekt een kinder-burgemeester!


​Zaanstad krijgt voor het eerst een kinder-burgemeester. Kinderen uit groep 6 en 7 kunnen zich nu aanmelden. De kinder-burgemeester helpt de echte burgemeester en vertelt wat kinderen belangrijk vinden.


​Wat doet een kinder-burgemeester?
​De kinder-burgemeester gaat naar belangrijke feesten en dagen. Denk aan Koningsdag of de Dodenherdenking. Ook praat de kinder-burgemeester met de gemeente over plannen voor de stad. Zo luistert de gemeente beter naar wat kinderen willen.


​Burgemeester Jan Hamming zegt: "Kinderen kijken op een eerlijke manier naar de wereld. Ik wil graag weten wat zij denken."


​Hoe word je kinder-burgemeester?
​Zit je in groep 6 of 7 op een school in Zaanstad? Dan kun je meedoen!
​Maak een filmpje: Vertel wie je bent en waarom jij dit wilt doen.


​Kies een onderwerp: Wat moet er beter voor kinderen in Zaanstad?
​De verkiezing: Er worden 5 kinderen gekozen. Daarna mogen de kinderen op school zelf stemmen wie de winnaar wordt.


​Belangrijke data
​Aanmelden: Dit kan tot 1 maart. Vraag op school hoe dit moet.
​De uitslag: Op 31 maart horen we wie het is geworden.
​De start: De kinder-burgemeester begint in april.
​Heb je een goed idee en een beetje lef? Meld je dan aan!

Foto: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 9-2-2026

Nieuwe baas voor het Zaans Medisch Centrum.


​Het Zaans Medisch Centrum (ZMC) heeft een nieuwe directeur. Zijn naam is Ben van Miltenburg. Hij gaat samen met Mariska Shekary het ziekenhuis leiden.


​Wie is Ben van Miltenburg?
​Ben van Miltenburg begint op 16 februari. Hij blijft voor anderhalf jaar bij het ziekenhuis. Ben weet heel veel over:
​Hoe je een bedrijf goed laat werken.
​Geldzaken.
​Computers en techniek in het ziekenhuis.
​Het onderhoud van het gebouw en het kopen van spullen.
​Hij heeft hiervoor al bij veel andere ziekenhuizen gewerkt. Hij weet dus goed hoe hij een ziekenhuis moet helpen als er dingen gaan veranderen.


​Waarom een nieuwe directeur?
​Ben volgt Anja Blonk op. Zij werkte vier jaar bij het ziekenhuis en heeft nu een andere baan. Met de komst van Ben is het bestuur van het ziekenhuis weer compleet.


Wat gaat hij doen?
​Ben wil het ziekenhuis sterker maken. Hij gaat nauw samenwerken met de dokters, de verpleegkundigen en de andere medewerkers.


​Ben zegt hierover: "Ik heb er veel zin in. Ik wil mijn kennis gebruiken om het ziekenhuis te helpen verbeteren. Zo kunnen we de zorg voor de patiënten goed blijven doen."


​Ook Mariska Shekary, de andere directeur, is blij. Zij zegt dat ze nu samen weer vol kracht aan de slag kunnen met alle belangrijke plannen voor de toekomst.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 8-2-2026

Feest in Zaanstad! Roze Zaterdag kan belangrijke prijs winnen.


​Roze Zaterdag in Zaanstad was een groot succes in juni 2025. Nu maakt het evenement kans op een belangrijke prijs: de Event Impact Award 2026. Dat is een prijs voor feesten die niet alleen leuk zijn, maar ook de wereld een beetje beter maken.


​Waarom is Roze Zaterdag genomineerd?
​Een speciale jury kiest de winnaar. Zij vinden dat Roze Zaterdag in Zaanstad heel bijzonder was. Het was niet zomaar een feestje. Het zorgde ervoor dat mensen in de stad meer over elkaar leerden. Ook voelen mensen die 'anders' zijn zich nu veiliger in Zaanstad.


​Wethouder Gerard Slegers is erg trots. Hij zegt: "Dit is een groot compliment voor alle vrijwilligers. We lieten zien dat in Zaanstad iedereen zichzelf mag zijn. Onze boodschap van liefde is door heel Nederland gehoord."


​Meer dan alleen één dag
​Er kwamen meer dan 20.000 mensen naar de Roze Zaterdag. Maar er gebeurde het hele jaar door veel:
​Er waren sportlessen voor iedereen.
​Er waren bijeenkomsten bij bedrijven.
​Mensen werkten samen om discriminatie (iemand onterecht anders behandelen) te stoppen.


​Hoe gaat het nu verder?
​Zaanstad zit in de finale. Er zijn nog twee andere evenementen die kunnen winnen. Dit zijn de belangrijke dagen:
​13 februari 2026: Zaanstad moet de jury vertellen waarom zij moeten winnen.
​9 maart 2026: De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens een groot feest in Zandvoort.
​Zaanstad hoopt de prijs te winnen. Het is een symbool voor een toekomst waarin iedereen erbij hoort.

Foto's: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


gemeente Wormerland: 8-2-2026

Kinderen van school Weremere maken muziek.


​De kinderen uit groep 5 van basisschool Weremere gaven een groot feest. In de aula van de school lieten ze horen wat ze hebben geleerd.


​Wat hebben de kinderen gedaan?
​Ze hebben muziekles gehad van juffen en meesters van de muziekschool.
​De meeste kinderen hadden nog nooit op een instrument gespeeld.
​In een korte tijd leerden ze spelen op de trompet en de klarinet. Ook hebben ze hard gezongen.


​Het was een groot succes
Er kwamen heel veel mensen kijken. De vaders, moeders en buren vonden het prachtig. Het was zo gezellig dat de kinderen op het laatst nog een extra liedje zongen: het schoollied.


​Iedereen mag meedoen
Wethouder Rick Ossendorp was er ook. Hij is van de gemeente. Hij vindt het belangrijk dat alle kinderen muziek kunnen maken. Daarom geeft de gemeente geld voor deze lessen.


​Wil een kind doorgaan met muziek?
Kinderen die muziek maken heel leuk vinden, kunnen na deze lessen doorgaan. Dat kan bij Watermusic of De Popfabriek. Is de muziekles te duur? Dan kan de gemeente helpen met het betalen van de lessen. Zo kan elk kind in Wormerland muziek blijven maken.

Foto: gemeente Wormerland 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 8-2-2026

Werk aan de nieuwe brug over de Thorbeckeweg.


​Er wordt hard gewerkt aan de nieuwe brug over de Thorbeckeweg. De brug wordt erg mooi en krijgt een bijzondere kleur. Om de brug veilig te bouwen, moet de weg een paar nachten dicht. Ook moet het verkeer soms even wachten.


De weg dicht in februari
​De afrit naar de snelweg A8 gaat dicht in de avond en de nacht. Dit is nodig zodat de bouwers veilig kunnen werken.
​Wanneer: Dinsdag 10 februari en woensdag 11 februari.
​Hoe laat: Van 9 uur ’s avonds tot 5 uur ’s ochtends.
​Let op: Als het werk niet af is, werken ze ook op donderdag 12 februari.


Wachten in april
​In april worden de grote delen van de brug geplaatst. Dat gebeurt met een grote kraan. Het verkeer op de Thorbeckeweg moet dan soms even stoppen.
​Wanneer: Maandag 6 april en woensdag 8 april.
​Hoe laat: Tussen 9 uur ’s avonds en 5 uur ’s ochtends.
​Wachten: Je moet soms ongeveer 15 minuten wachten.


​Wat betekent dit voor u?
​Gaat u de weg op in deze nachten? Dan bent u iets langer onderweg.
​Volg de gele borden langs de weg. Die wijzen u de route.
​De brug wordt een opvallend nieuw punt in de stad.

Foto's: Ben Rijks 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 7-2-2026

Groot feest in Wormerveer!


​Mensen uit een straat in Wormerveer hebben veel geld gewonnen. Ze doen mee aan de Postcode Loterij. In de Meidoornstraat (postcode 1521 EP) is 1 miljoen euro verdeeld.
​Winston Gerschtanowitz van de loterij kwam langs om de winnaars te verrassen.


​Wie hebben er gewonnen?
​Lisa: Zij was heel erg blij en moest zelfs een beetje huilen. Ze heeft net haar huis verbouwd. Met het geld kan ze de rest van haar huis afmaken.


​Raymond en Manon: Zij konden het bijna niet geloven. Zij gaan met het hele gezin op een mooie vakantie.
​Robin en Sandra: Zij vonden het heel spannend toen ze de rode jassen van de loterij in de straat zagen. Zij gaan rustig nadenken wat ze met het geld gaan doen.


​Frank en Petra: Zij doen al 35 jaar mee. Omdat zij twee loten hebben, wonnen zij een extra hoog bedrag. Ze vinden het fijn om goede doelen te helpen, maar zijn nu zelf ook heel blij.


​RTV Zaanstreek zegt ook: Van harte gefeliciteerd!

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 7-2-2026

Vrachtwagen zit vast op de Krommeniedijk.


​Op de weg Krommeniedijk was het vrijdag een grote chaos. Er zat een grote vrachtwagen vast. Hierdoor kon er niemand meer langs.


​Wat is er gebeurd?
​Een vrachtwagen reed in een scherpe bocht. De wielen kwamen in de modder terecht. De vrachtwagen kon niet meer vooruit of achteruit. De weg was daardoor urenlang dicht.


​Waarom ging het mis?
​De weg is te smal en te zwak voor grote vrachtwagens. Er staan borden die dat vertellen. De chauffeur heeft die borden waarschijnlijk niet gezien of niet begrepen.


​Hoe is het opgelost?
​Een speciaal takelbedrijf moest komen om de vrachtwagen weg te halen. Dat duurde erg lang. Pas na een paar uur konden auto's en fietsers er weer langs.


​Het gebeurt vaker dat vrachtwagens hier vastlopen. De weg is simpelweg niet gemaakt voor dit soort grote voertuigen.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


gemeente Zaanstad: 7-2-2026

Wie schrijft het beste nieuwe kinderboek?


​In de gemeente Zaanstad is iets leuks begonnen. Kinderen gaan bepalen wie de belangrijkste prijs voor nieuwe schrijvers wint. Deze prijs heet de Hotze de Roosprijs.


​Wat gaan de kinderen doen?
​Veel kinderen op basisscholen in Zaanstad worden nu 'jury-lid'. Dat betekent dat zij de baas zijn. Zij gaan 15 nieuwe boeken lezen. Daarna kiezen zij welk boek het allerbeste is.


​Waarom doen we dit?
​Lezen is heel belangrijk, maar niet iedereen vindt het makkelijk of leuk. Zaanstad wil dat kinderen weer plezier krijgen in lezen. In Zaanstad bepalen niet de grote mensen, maar de kinderen zelf wie er wint.


​Feest op school
​Om de zoektocht te starten, is er overal voorgelezen. Zelfs de burgemeester en bekende Nederlander Juvat Westendorp deden mee. Zij lazen voor op verschillende scholen in de stad.


​Wanneer is de winnaar bekend?
​De kinderen hebben tot de zomer de tijd om te lezen. Op 17 juni is er een groot feest: het Zaans Kinderboekenfestival. Dan horen we wie de prijs heeft gewonnen.

Foto: gemeente Zaanstad

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 7-2-2026

Groot feest in Zaandam: De Zaanse Top 500 komt er weer aan!


​In het weekend van 26 tot en met 28 juni is het feest in Buurtcentrum De Bovenkruier. Dan draait de Zaanse Top 500. Drie dagen lang hoor je de beste muziek uit de buurt en uit het hele land. De organisatie zoekt nu mensen die willen helpen bij dit grote feest.


​De Zaanse Top 500 is een heel bekend feest in de Zaanstreek. Het gaat niet alleen om de muziek. Het gaat erom dat mensen uit de buurt elkaar ontmoeten. Het is altijd erg gezellig in De Bovenkruier. Iedereen is welkom.


​Help je mee als vrijwilliger?
​Een groot feest organiseren kost veel werk. Daarom zoekt de organisatie vrijwilligers. Wil jij helpen om er een succes van te maken? Dat kan op verschillende manieren:
​Mensen begroeten bij de deur.


​Helpen met de muziek of de techniek.
​Eten en drinken verkopen.
​De organisatie zegt: "Het feest is voor iedereen. We zoeken mensen die het leuk vinden om te helpen. Samen maken we er een weekend van om nooit te vergeten."


​Belangrijke informatie
​Wanneer: Vrijdag 26 juni tot en met zondag 28 juni 2026.
​Waar: Buurtcentrum De Bovenkruier in Zaandam.
​Voor wie: Voor jong en oud. Iedereen die van muziek houdt.


​Wil je helpen?
​Hou je van muziek en wil je helpen in de buurt? Meld je dan nu aan als vrijwilliger. Dat kan via deze link:
https://bit.ly/aanmeldenZT500
​Wil je meer weten over de muziek of het feest? Kijk dan op de website van De Bovenkruier of kom even langs bij het buurtcentrum.

Foto: Zaanse Top 500

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 7-2-2026

65 jaar getrouwd: Feest in Wormer.


​Meneer en mevrouw Nicolai zijn 65 jaar getrouwd. Dat noem je een briljanten huwelijk. De burgemeester kwam langs om hen te feliciteren.


​Hoe het begon
​Meneer en mevrouw Nicolai leerden elkaar kennen bij dansles. Meneer vond haar meteen heel leuk. Hij zei toen: "Ik laat je nooit meer los!" En dat heeft hij gedaan. Nu zijn ze al 65 jaar samen.


​Niet altijd makkelijk
​Het leven was soms best lastig.


​Werk: Meneer wilde graag met vliegtuigen werken. Maar dat mocht niet van de bazen. Dat vond hij erg jammer.
​Wonen: Hun eerste huis was een oude schuur. In de winter was het daar heel koud. Soms lag er zelfs sneeuw op hun bed! Toch waren ze blij, want het was hun eigen plekje.


​De familie
​Het paar woont nu al lang in Wormer. Ze hebben een fijne familie:
​2 kinderen
​2 kleinkinderen
​2 achterkleinkinderen
​Het geheim van de liefde
​Hoe blijf je zo lang bij elkaar? Mevrouw Nicolai zegt: "Houd elkaar vast als het moeilijk is. Kijk naar wat er wél kan. En maak samen veel plezier."


​Bezoek van de burgemeester
​De burgemeester kwam op de thee. Vijf jaar geleden kon dat niet door corona. Toen moest hij bij de voordeur blijven staan. Nu konden ze eindelijk gezellig aan tafel praten over vroeger.

Foto: Pascal Fielmich

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 6-2-2026

Ruzie bij de opvang in Zaandam.


​Donderdagavond was het onrustig bij de opvang aan de Rijshoutweg in Zaandam. De politie moest daar twee keer naartoe komen.


​Wat is er gebeurd?
​Ruzie en vechten: Rond 7 uur 's avonds kregen mensen ruzie. Eerst schreeuwden ze tegen elkaar. Daarna werd er gevochten met een mes.


​Gewond: Er raakte iemand gewond. De dokter heeft die persoon direct geholpen. Het was gelukkig niet zo erg, dus diegene hoefde niet naar het ziekenhuis.


​Vernieling: Eerder op de dag was de politie er ook al. Toen had iemand spullen kapotgemaakt.


​Hoe gaat het nu verder?
De politie heeft twee mannen meegenomen naar het bureau. Een man van 25 jaar en de man die spullen kapotmaakte. Ze zijn allebei weer vrijgelaten, maar de politie zoekt nog precies uit wat er is gebeurd.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Oostzaan: 6-2-2026

Nieuwe huizen in de Doktersbuurt.


​In de Doktersbuurt komen 10 nieuwe huizen. Deze huizen worden gebouwd op de plek die mensen 'de Voetbalkooi' noemen. Dit is aan de Dokter Snijderstraat.


​Wat gaat er gebeuren?
​Vroeger was er op deze plek een speelveldje. Nu is het een leeg terrein met veel asfalt. Woningstichting WOV gaat hier nu 10 mooie eengezinswoningen bouwen.


​De grond is al helemaal schoon en klaar om op te bouwen. De bouw begint binnenkort.


​Hoe zien de huizen eruit?
​Er komen twee rijtjes van elk 5 huizen.


​De huizen passen goed bij de andere huizen in de buurt.
​De huizen zijn modern en goed voor het milieu (duurzaam).
​Er is genoeg ruimte binnen, ongeveer 76 vierkante meter.


​Het laatste stukje
​De Doktersbuurt is de afgelopen jaren erg veranderd en verbeterd. Deze nieuwe huizen zijn het laatste deel van de vernieuwing. De buurt ziet er straks weer netjes en gezellig uit.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 6-2-2026

Onderzoek naar nieuw sportpark aan de Spekhuisstraat is klaar.


​De gemeente Wormerland wil een nieuw sportpark bouwen. Ze hebben onderzocht of dit kan aan de Spekhuisstraat. Het onderzoek is nu klaar. Er zijn kansen, maar er zijn ook problemen.


​De gemeente keek of er genoeg ruimte is voor sport aan de Spekhuisstraat. Dit zijn de belangrijkste punten uit het onderzoek:
​Te weinig ruimte: Er is eigenlijk plek nodig voor 9 tennisbanen. Aan de Spekhuisstraat passen er maar 8. Ook is er weinig ruimte voor groen of een plek om elkaar te ontmoeten.


​Problemen met water: Om de banen te bouwen, moet er water (sloten) worden dichtgemaakt. Dat is niet goed voor de natuur en het schone water in de buurt.


​Geluid: Sporten geeft geluid. Vooral in de avond kunnen de buren daar last van hebben. De gemeente moet dit nog beter onderzoeken.


​Wat gebeurt er nu?
Op 11 februari praten de mensen van de gemeenteraad over dit onderzoek. Zij bespreken of de Spekhuisstraat een goede plek is, of dat er een andere plek moet komen.

Foto: gemeente Wormerland 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 6-2-2026

Minder auto-ongelukken in Noord-Holland.


​Het gaat beter op de weg
In Noord-Holland zijn er minder auto-ongelukken gebeurd in de steden en dorpen. In 2024 waren er ruim 8.000 ongelukken. Dat zijn er 818 minder dan het jaar daarvoor. Dat is goed nieuws!


​In welke steden gebeuren de meeste ongelukken?
Niet overal gaat het beter. In sommige steden zijn er juist méér ongelukken gebeurd, zoals in Hilversum, Amstelveen en Zaanstad.


​Dit zijn de plekken waar je extra goed moet opletten:
​Amsterdam (hier gebeuren de meeste ongelukken)
​Beverwijk
​Haarlem
​Meestal alleen schade aan de auto
Gelukkig raken mensen meestal niet gewond. Vaak is alleen de auto kapot. Dat noemen we 'blikschade'.
​Denk na voor je de verzekering belt
Heb je een ongeluk gehad? Een expert van de website Independer geeft een tip:
​Als je schade meldt bij de verzekering, wordt je maandelijkse premie (het bedrag dat je betaalt) vaak een stuk duurder.

Soms is het goedkoper om kleine schade zelf te betalen. Dan blijft je verzekering laag.

Wist je dat?
Waar je woont, bepaalt hoeveel je betaalt voor je verzekering. In drukke steden is de verzekering duurder dan op het rustige platteland. Dat komt omdat er in de stad meer kans is op een ongeluk.

Foto: Pixabay

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 6-2-2026

Huis in Zaandam dicht door illegaal sekswerk.


​In de J.C. van Wessemstraat in Zaandam is een huis gesloten door de gemeente. Dat gebeurde op donderdag 5 februari.


​Wat was er aan de hand?
​Er woonde officieel niemand in het huis.


​De politie dacht dat er stiekem mensen werkten in de seksindustrie.
​Toen de politie ging kijken, zagen ze dat dit klopte. Er waren kamers klaargemaakt voor sekswerk.


​Geen toestemming
In het huis was een vrouw aan het werk. Zij had hier geen toestemming voor van de gemeente. Ze zocht klanten via een website. Het huis werd verhuurd via Airbnb, maar dat mag niet voor dit soort werk.


​Huis is nu dicht
De hulp-burgemeester heeft beslist dat het huis meteen dicht moet. Niemand mag er nu meer naar binnen.

Foto gemeente Zaanstad

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 5-2-2026

Politie pakt twee mannen op voor drugs.


​De politie heeft op woensdag 4 februari twee mannen aangehouden. De mannen komen uit Zaandam en Amsterdam. De politie denkt dat zij hielpen om veel drugs naar Nederland te brengen.


​Wat is er gebeurd?
​De politie vond eind januari een grote bak (een container) met 600 kilo cocaïne. Dat is een soort drugs. De drugs zaten verstopt in de bak. De bak kwam uit het land Colombia en ging via de haven van Antwerpen naar Nederland.


​Wat heeft de politie gedaan?
​De politie heeft de drugs afgepakt en vernietigd.
​De politie heeft gezocht in huizen en bedrijven in Zaandam, Amsterdam en Hilversum.
​De twee mannen zijn meegenomen naar het bureau.
​De politie is nog steeds bezig met het onderzoek om te kijken of er nog meer mensen bij horen.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Oostzaan: 6-2-2026

Plan voor de toekomst van Oostzaan.


​Wat is er aan de hand?
De gemeente Oostzaan moet misschien samengaan met een andere gemeente. Dit noemen we een fusie. Een groep van 51 inwoners en ondernemers denkt hierover na. Deze groep heet de Burgeradviesraad.


​Wat hebben ze gedaan?
Op dinsdag 28 januari kwam de groep voor de tweede keer bij elkaar. Ze hebben gepraat over drie steden: Amsterdam, Zaanstad en Purmerend.


​Ze keken naar wat goed zou zijn voor Oostzaan.
​Ze keken ook naar waar ze zich zorgen over maken.
​Iedereen kon zijn mening geven in een fijne sfeer.


​Hoe gaat het nu verder?
De groep gaat nu alles opschrijven. Ze maken een advies voor de grote bazen van de gemeente (de gemeenteraad).


​Ze komen nog twee keer bij elkaar: op 11 februari en op 18 februari.
​Daarna vertellen ze hun plan aan de gemeenteraad.


​Denk mee!
De mensen van de Burgeradviesraad willen graag weten wat jij vindt.
​Kijk op de website: www.burgeradviesraad-oostzaan.nl.


​Klik op het kopje ‘meepraten’.
​Daar kun je jouw mening achterlaten. De groep gebruikt jouw ideeën voor hun plan.
​De gemeenteraad leest het advies in februari en neemt daarna een besluit.

Foto: gemeente Oostzaan

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 4-2-2026

Stemmen in Zaanstad: Zo makkelijk mogelijk voor iedereen.


​Op woensdag 18 maart 2026 mag u stemmen voor de gemeenteraad. De gemeente Zaanstad vindt het belangrijk dat iedereen kan stemmen. Ook als u bijvoorbeeld slecht ter been bent, slecht ziet of slecht hoort.


​Wat doet de gemeente?
​Er zijn 76 plekken waar u kunt stemmen (stembureaus). De gemeente heeft deze plekken aangepast:
​Beter bereikbaar: 51 plekken zijn nu helemaal geschikt voor mensen in een rolstoel. Dat zijn er meer dan de vorige keer.


​Parkeren: Bij elk stembureau is een parkeerplek voor mensen met een beperking vlak bij de deur.
​Hulpmiddelen: In elk stembureau liggen een vergrootglas en een lijst met extra grote letters. Ook is er goed licht.


​Hulp van mensen: De mensen die in het stembureau werken, weten hoe zij u goed kunnen helpen.


​Hulp voor mensen die slecht zien of horen
​Slechtziend? In het stadhuis in Zaandam en in de bieb in Krommenie zijn extra hulpmiddelen. Er is een speciale plaat (stemmal) en een box met geluid die vertelt wat u moet doen. Zo kunt u zelf stemmen.


​Slechthorend? In elk stembureau hangt een code (QR-code). Als u die scant met uw telefoon, krijgt u een tolk in beeld die gebarentaal spreekt. In 'Anna’s Huis' in Zaandam is tussen 16:00 en 20:00 uur zelf een tolk aanwezig.


​Stemmen bij jongeren
​In de bioscoop (Pathé Zaandam) werken dit jaar alleen maar jonge mensen tussen de 18 en 26 jaar. De gemeente hoopt dat jongeren het daardoor leuker vinden om te gaan stemmen.


​Waar vindt u informatie?
​U krijgt thuis een brief met meer informatie over waar u kunt stemmen. U kunt ook kijken op de website van de gemeente.

Foto: gemeente Zaanstad

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Oostzaan: 4-2-2026

Goed nieuws: Oostzaan is goed bezig met afval scheiden.


​De inwoners van Oostzaan doen hun best om afval te scheiden. Dat is goed voor de natuur en voor de portemonnee. Maar het kan nog een beetje beter.


​Onderzoek naar vuilniszakken
​Mensen van de gemeente hebben in vuilniszakken gekeken. Zij wilden weten wat er in de grijze bak zit. Ze vonden veel spullen die er eigenlijk niet in horen.


​Wat hoort niet in de grijze bak?
​In meer dan de helft van de vuilniszakken zaten spullen die we opnieuw kunnen gebruiken. Denk aan:
​Eten: Schillen van fruit en resten van groente.
​Papier: Oude kranten en dozen van karton.
​Glas: Lege flessen en potjes.
​Plastic: Verpakkingen en drinkpakken.
​Kleding: Oude doeken of kapotte kleren.


​Waarom is scheiden belangrijk?
​Als we deze spullen in de goede bak gooien, maken we er nieuwe dingen van. Dat noemen we hergebruik.
Spullen in de grijze bak worden verbrand. Dat kost veel geld. Hoe minder afval we verbranden, hoe lager de rekening voor de inwoners blijft.


​Wat kunt u doen?
​Kijk goed naar uw afval voordat u het weggooit. Kan het in de bak voor papier, glas of plastic? Doe het dan daar in. Zo houden we Oostzaan schoon en besparen we samen geld.
​Samen maken we Oostzaan schoon!

Foto's: gemeente Oostzaan

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Koog aan de Zaan: 4-2-2026

Nieuwe woningen op de plek van de garage in Koog aan de Zaan.


​In Koog aan de Zaan verandert er iets belangrijks. Op de plek waar nu een garage met auto’s staat, komen nieuwe huizen. Het gaat om het terrein aan het Zuideinde 87–91.


​Wat gaat er gebeuren?
De garage en de showroom gaan weg. In de plaats daarvan komen ongeveer twaalf nieuwe woningen. Het witte gebouw aan de voorkant blijft wel staan. Dat is een mooi, oud gebouw en dat hoort bij de buurt.


​Minder auto’s, meer rust
Aan de achterkant van de garage staan nu veel auto’s geparkeerd. Die gaan weg. Er komt een rustige plek voor de nieuwe bewoners met veel groen.


​Beter door de wijk lopen en fietsen
Er komt een nieuwe weg naar de huizen toe vanaf de Anjelierstraat. Ook komt er een paadje van de Bloemenbuurt naar de grote weg (het Zuideinde). Zo kunnen mensen uit de buurt makkelijker van de ene naar de andere straat lopen of fietsen.


​Waarom dit plan?
De eigenaar van de garage heeft dit plan bedacht. Hij wil van een plek met veel auto’s een fijne plek maken om te wonen. De gemeente Zaanstad moet het plan nog precies bekijken, maar de eerste stap is gezet. Zo krijgt Koog aan de Zaan weer een mooie plek voor nieuwe bewoners.

Foto: gemeente Zaanstad 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


gemeente Oostzaan: 3-2-2026

Jongerencentrum Jong Oostzaan tijdelijk dicht.


​Jongerencentrum Jong Oostzaan is vanaf nu gesloten. Het is nog niet bekend wanneer het centrum weer open gaat. De gemeente en de organisatie hebben dit besloten omdat het er niet meer veilig is.


​Wat is er gebeurd?
​Sinds begin dit jaar waren er veel problemen bij het jongerencentrum. Er werden spullen vernield en er was veel overlast. Eind januari is er zelfs een medewerker geslagen. Dit was de druppel.


​Waarom is dit besluit genomen?
​Een jongerencentrum moet een fijne plek zijn voor jongeren. Ook moeten de mensen die er werken veilig hun werk kunnen doen. Omdat er nu te veel geweld is, kan dat niet meer. De organisatie wil voorkomen dat het nog erger wordt.


​Wat gebeurt er nu?
​De mensen die voor de problemen zorgden, mogen het gebouw niet meer in.
​De organisatie praat nu met de gemeente en de politie.
​Samen maken zij een plan om het weer veilig te maken.
​Zodra er meer nieuws is over wanneer het centrum weer open gaat, laten we dat weten.

Foto's: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 2-2-2026

Oude molens maken moderne verf.


​Op dinsdag 3 februari gebeurde er iets bijzonders bij de Zaanse Schans. Twee oude molens kregen een grote lading zaadjes: wel 8.000 kilo lijnzaad.


​Wat gebeurt er met het zaad?
​De molens heten De Bonte Hen en De Ooievaar. In deze molens wordt van het lijnzaad olie gemaakt. Dat doen de molenaars op de oude manier, precies zoals vroeger. De wind laat de molen draaien en zo wordt het zaad geplet tot olie.


​Van olie naar verf
​De olie uit de molens gaat naar de fabriek van Rigo. Zij maken er verf van. Omdat de olie uit een echte molen komt, is de verf heel erg goed en sterk. Het is een natuurlijke verf die lokaal wordt gemaakt.


​Hard werken
​Het verplaatsen van al die zaadjes is een flinke klus. De molenaars gebruiken geen machines. Ze scheppen de 8.000 kilo zaad met de hand in kruiwagens. Daarna rijden ze het naar de opslag van de molen. Het is dus echt handwerk!


​Waarom is dit belangrijk?
​Dit laat zien dat oude molens nog steeds heel nuttig zijn in 2026. Door de kracht van de wind en het harde werk van de molenaars, maken we samen een product dat goed is voor de natuur.

Foto: De Zaansche Molen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 2-2-2026

Nieuws: Politici vertellen over hun boeken.

Wat vinden politici het leukste boek? En wat zegt dat boek over hun ideeën?
​Op dinsdag 17 februari is er een speciale avond in de Bieb in Zaandam. Vijf bekende politici uit de Zaanstreek vertellen dan over hun favoriete leesboek.


​Niet over politiek
Meestal praten politici over plannen en geld. Maar deze avond is het anders. We willen de mens achter de politicus leren kennen. Welke verhalen hebben hen geïnspireerd?
​Ontmoet de kandidaten
U kunt op een leuke manier kennismaken met de politici. Stel uw vragen en praat mee over de stad.
​Deze kandidaten doen mee:
​Natasja Cornelisse (PVV)
​Hans Kuijper (ROSA)
​Eylem Koseoglu (PvdA)
​Julie van 't Veer (CDA)
​Fidel Lopes (VVD)

Foto: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Koog aan de Zaan: 2-2-2026

Fysiotherapie Sminia gaat verhuizen.


​Fysiotherapie Sminia gaat weg van de oude plek. De praktijk verhuist naar een nieuw en modern gebouw.


​30 jaar op dezelfde plek
De fysiotherapeut heeft 30 jaar in hetzelfde gebouw gezeten. Dat is heel erg lang. Er stonden heel veel spullen in het pand. Het team heeft afgelopen zondag hard gewerkt om alles op te ruimen. Er gingen veel oude stoelen en computers weg.


​Oude spullen op zolder
Ook de zolder is nu leeg. Daar vonden ze oude spullen van vroeger. Het was soms best een beetje emotioneel om alles weg te doen. Maar ze zijn vooral heel trots op wat ze hebben bereikt in de afgelopen 30 jaar.


​Het nieuwe adres
Nu kijken ze vooruit naar de toekomst. De praktijk gaat verder op een nieuwe plek. Het adres is:
​Gezondheidscentrum ‘De Koppoter’
​Sportstraat 3 in Koog aan de Zaan
​Het nieuwe gebouw is erg mooi en modern. Hier kunnen ze patiënten nog beter helpen.


​Wat gebeurt er met het oude gebouw?
Het is nog niet officieel bekend wie er in het oude gebouw komt wonen of werken. Maar er zijn al wel mensen die zeggen dat er snel een nieuwe huurder komt.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 2-2-2026

Brommer gestolen in Krommenie: de politie zoekt hulp.


In Krommenie is zondagavond iets naars gebeurd. Een jongeman reed op zijn brommer in de de Bloisstraat. Daar werd hij gestopt door een groep jongens op fatbikes.


​Wat is er gebeurd?
De groep jongens dwong de jongeman om zijn brommer weg te geven. Ook moest hij zijn eigen spullen aan hen geven. Een van de daders reed daarna snel weg op de brommer. Gelukkig is de jongeman niet gewond geraakt, maar hij is natuurlijk wel erg geschrokken.


​Heeft u iets gezien?
De politie onderzoekt wat er precies is gebeurd. Zij hebben daarbij uw hulp nodig.


​Was u zondagavond in de buurt van de Bloisstraat?
​Heeft u de groep op fatbikes gezien?
​Of weet u wie de daders zijn?
​Bel de politie
Heeft u informatie? Bel dan met de politie. Dat kan op twee manieren:
​Bel naar de politie via: 0900-8844.
​Wilt u liever niet uw naam zeggen? Bel dan 'Meld Misdaad Anoniem' via: 0800-7000.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 1-2-2026

Nieuwe stenen voor De Geele Klok in Wormer.


​De straat De Geele Klok krijgt nieuwe bestrating. Daarom is de weg een tijdje dicht. De werkzaamheden beginnen op woensdag 4 februari.


​De weg is dicht
​De gemeente gaat de straat verbeteren. Er komen nieuwe stenen in de weg. Daarom kan er geen verkeer langs. De weg gaat dicht op woensdag 4 februari. Als alles goed gaat, is het werk klaar op vrijdag 20 februari.


​Belangrijk voor bewoners
​Woont u op Waterzolder 53, 55 of 57? Dan kunt u tijdens het werk niet met de auto bij uw huis komen.
​Heeft u uw auto nodig? Zet deze dan op tijd ergens anders neer. Doe dit buiten de plekken waar gewerkt wordt.


​Het weer
​Soms duurt het werk iets langer. Bijvoorbeeld als het heel hard regent of als het vriest. Dan kan de planning veranderen. De werkers proberen de weg zo snel mogelijk weer open te maken.


​Wat moet u doen?
​Rijdt u normaal door deze straat? Gebruik dan een andere weg.
​Parkeer uw auto op een andere plek als u weg moet met de auto.
​De gemeente bedankt iedereen voor het geduld. Samen zorgen we voor een mooie en veilige weg.

Foto: gemeente Wormerland 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 1-2-2026

Bernhardbrug in Zaandam weer als nieuw.


​De Prins Bernhardbrug werkt weer perfect. Afgelopen weekend is er hard aan de brug gewerkt. De brug is nu veiliger en de kans op storingen is veel kleiner.


​Belangrijke reparatie
​De Prins Bernhardbrug is een belangrijke weg in Zaandam. Elke dag rijden er veel auto’s overheen en varen er schepen onderdoor. Om de brug goed te laten werken, was een grote reparatie nodig. Een belangrijk onderdeel van de motor is vervangen. Dit onderdeel zorgt ervoor dat de brug omhoog en omlaag kan gaan.


​Werken op grote hoogte
​Het was een lastige klus. De monteurs moesten de reparatie doen terwijl de brug openstond. Alleen op die manier konden zij goed bij de onderdelen komen. Dankzij dit werk kan de brug de komende jaren weer zonder problemen open en dicht.


​De brug werkt hard
​Wist u dat de Prins Bernhardbrug een van de drukste bruggen in de buurt is?
​De brug is al bijna 20 jaar oud.
​De brug gaat gemiddeld 14 keer per dag open.
​Dat is meer dan 5.000 keer per jaar.


​Geen last meer van storingen
​Omdat de brug zo vaak beweegt, worden de onderdelen moe of gaan ze kapot. Door het nieuwe onderdeel beweegt de brug nu weer soepel en zonder lawaai. Dat is goed nieuws voor iedereen die in Zaandam woont of werkt. De brug is nu weer helemaal klaar voor de toekomst.

Foto: gemeente Zaanstad 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 1-2-2026

Veiliger Fietsen op de Zaanse Schans: Start Groot Onderzoek.


​De gemeente start met een belangrijk onderzoek op de Zaanse Schans. Ze willen het fietspad aan de Kalverringdijk veiliger maken.


​Wat gaan ze doen?
​Vanaf begin februari hangen er een jaar lang sensoren. Die tellen precies hoeveel fietsers en wandelaars erlangs komen.


​Waarom is dat nodig?
​Op de Zaanse Schans is het vaak erg druk. Toeristen en mensen die naar hun werk fietsen, komen elkaar daar vaak tegen. Dat zorgt soms voor onveilige situaties.


​Wat gaat er veranderen?
​Met de meetgegevens kan de gemeente een nieuw fietspad plannen. Het doel is om fietsers en voetgangers fysiek van elkaar te scheiden. Zo wordt de Zaanse Schans een stuk toegankelijker en veiliger voor iedereen.

Foto: RTV Zaanstreek

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 1-2-2026

Directeur van het ZNMC stopt.


​Paul Laport gaat weg
Paul Laport is de directeur van het Zaans Natuur & Milieu Centrum (ZNMC). Hij stopt op 1 mei met zijn werk. Hij heeft er dan ruim 5 jaar gewerkt. Het bestuur van het centrum zoekt nu een nieuwe directeur.


​Veel bezoekers
Paul begon in 2019, net voor de coronatijd. Dat was een lastige start. Maar het centrum is onder zijn leiding heel populair geworden. Eerst kwamen er 100.000 mensen per jaar, nu zijn dat er wel 150.000.


​Trots op het werk
Paul is erg trots op wat hij samen met de medewerkers en vrijwilligers heeft gedaan. Hij zegt: "We hebben hard gewerkt en alles is goed geregeld. Ik kan nu met een gerust hart weggaan."


​Wat is er allemaal gebeurd?
Het centrum heeft de laatste jaren veel vernieuwd:
​Er kwamen nieuwe speeltuinen met water en natuur.


​Er kwam een nieuw gebouw (Natuurmuseum Zirkel). Dit gebouw is goed voor het milieu.
​Er wordt samengewerkt met de kinderopvang en een restaurant.


​De bekende plekken, zoals de schooltuinen en de boerderij, zijn er natuurlijk nog steeds.


​Hoe gaat het nu verder?
Paul blijft de komende maanden nog hard werken om alles goed over te dragen. Hij weet nog niet wat voor werk hij hierna gaat doen. Het bestuur zoekt nu een nieuwe baas die de organisatie verder kan helpen.

Foto: ZNMC

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 1-2-2026

Waarom prikjes belangrijk zijn voor je kind.


​Het Zaan Medisch Centrum (ZMC) geeft informatie over vaccinaties (prikjes). Steeds minder kinderen krijgen een prik tegen ziektes. Het ziekenhuis legt uit waarom deze prikken juist heel belangrijk zijn voor de gezondheid van je kind.


​Voorkomen is beter dan genezen
​Sommige ouders twijfelen of een prik wel nodig is. Het ziekenhuis begrijpt die vragen, maar ziet ook wat er gebeurt als kinderen géén prik krijgen. Ziektes zoals de mazelen of kinkhoest bestaan nog steeds. Kinderen kunnen hier heel erg ziek van worden. Ze kunnen bijvoorbeeld een longontsteking krijgen of zelfs schade aan hun hersenen.


​Kinderarts Danielle Blom van het ZMC zegt: "Het is vreselijk om een kind heel ziek te zien door een ziekte die we hadden kunnen voorkomen met een prik."


​We helpen elkaar
​Als bijna alle kinderen (95%) een prik krijgen, kunnen ziektes zich niet verspreiden. Dat noemen we 'groepsimmuniteit'. Zo beschermen we ook baby’s die nog te jong zijn voor een prik en mensen die al erg ziek zijn. Op dit moment krijgen te weinig kinderen in Nederland een prik. Dat is gevaarlijk.


​Veiligheid en bijwerkingen
​De prikken in Nederland zijn heel goed getest. Ze zijn veilig. Natuurlijk kan een kind na een prik even last hebben van:
​Een dikke of zere arm.
​Een beetje koorts.
​Zich even niet lekker voelen.
​Dit gaat snel weer over. De prik beschermt je kind tegen ziektes die veel erger zijn dan deze kleine kwaaltjes.


​Prik tegen kanker (HPV)
​Sinds 2022 krijgen ook jongens een uitnodiging voor de HPV-prik. Dit virus kan later kanker veroorzaken, ook bij mannen. Door jongens ook te prikken, wordt de kans op deze ziektes voor iedereen kleiner.


​Gratis bescherming
​De prikken uit het programma van de overheid kosten geen geld. Ze beschermen tegen ziektes zoals:
​Mazelen en bof.
​Kinkhoest en polio.
​Hepatitis B en andere ernstige ziektes.


​Wilt u meer weten?
Heeft u vragen? U kunt altijd terecht bij het consultatiebureau, de GGD of uw eigen huisarts. Zij helpen u graag verder.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 31-1-2026

Molens op de Zaanse Schans krijgen grote opknapbeurt.


​De bekende De historische molens op de Zaanse Schans worden weer helemaal in orde gemaakt. Het gaat om de molens De Kat en De Gekroonde Poelenburg.


​Hard werken aan De Kat
Bij verfmolen De Kat wordt hard gewerkt. Tegelijkertijd worden twee belangrijke onderhoudsprojecten uitgevoerd. De helft van de planken van de stelling wordt vervangen zodat iedereen weer veilig kan rondlopen. Ook wordt de balk in de kap vernieuwd, wat belangrijk is voor de wieken. In februari moet alles klaar zijn.


​Daarna verder met De Gekroonde Poelenburg Als het werk bij De Kat klaar is, gaat de focus naar De Gekroonde Poelenburg. Hier worden de wieken verder gemaakt. Zo zorgen we ervoor dat al het Zaanse erfgoed weer in volle glorie te bewonderen is. Dit onderhoud is belangrijk voor de toekomst.

Foto: De Zaansche Molen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 31-1-2026

Nieuwe brug in Oostzaan: De Eendenpullenbrug komt eraan!


​In Oostzaan wordt hard gewerkt aan een nieuwe brug: de Eendenpullenbrug. In februari gebeurt er iets spannends: de grote delen van de brug worden geplaatst. Dit gebeurt 's nachts. In mei is de brug helemaal klaar en vieren we feest.

Werken in de nacht
​De brug is heel groot. Daarom worden de delen van de brug met een kraan op hun plek getild. Dit gebeurt in de nacht van 10 op 11 februari en van 11 op 12 februari.

Omdat dit gevaarlijk kan zijn voor auto's, is de weg dicht:
​De afrit van de snelweg (A8) is dicht tussen 21:00 uur 's avonds en 05:00 uur 's ochtends.
​Er zijn borden die de weg wijzen.


​Door 's nachts te werken, hebben minder mensen last van de wegafsluiting.

De laatste stukjes
​In april worden de laatste twee delen van de brug geplaatst. Daarna maken de werkers de brug helemaal af. Ze plaatsen leuningen en lampen, zodat iedereen er veilig overheen kan lopen en fietsen.


​Feest op 13 mei
​Op woensdag 13 mei 2026 is de brug officieel klaar. Dat gaan we vieren! De gemeente organiseert dan een feestje voor alle mensen uit de buurt. Binnenkort hoort u meer over wat we die dag precies gaan doen.

Foto: gemeente Zaanstad

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 31-1-2026

Kinderen van De Harpoen worden voor even molenaar.


​De kinderen uit groep 5 en 6 van basisschool De Harpoen gingen op stap. Zij bezochten korenmolen De Koker. Daar leerden ze alles over hoe je meel maakt.


​Hoe groeit brood?
​De leerlingen deden mee aan het project ‘Meel op de billen’. In de schuur van de molen speelden ze een spel. Ze leerden hoe een klein zaadje van een plant verandert in meel voor een brood. De kinderen hadden veel vragen voor de juffen en meesters van de molen.


​Zelf aan het werk
​In de molen hielpen molenaars Ton en Sebastiaan de kinderen. De 18-jarige Sebastiaan liet zien dat ook jonge mensen molenaar kunnen worden. De kinderen mochten zelf helpen. Ze hielpen met de grote doeken die op de wieken van de molen zitten. Dat was nog best een zware klus!


​Lekkere koekjes
​Aan het einde van de dag was er een verrassing. De kinderen bakten hun eigen speculaasjes in een speciale oven. De hele molen rook naar lekkere koekjes. Na het smullen liep de groep terug naar school. Ze hebben veel geleerd over de molen bij hen in de buurt.

Foto: De Zaansche Molen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 29-1-2026

Feest bij Museum Zaanse Tijd!


​Museum Zaanse Tijd bestaat 50 jaar. Dat is een groot feest. Het museum staat op de Zaanse Schans. Vanaf februari is er een bijzondere tentoonstelling te zien met prachtige, oude klokken.


​50 jaar klokken kijken
​Het museum opende precies 50 jaar geleden de deuren. Dat was op 3 februari 1976. Sindsdien komen er mensen van over de hele wereld kijken. In de Zaanstreek werden vroeger namelijk de beste klokken van Nederland gemaakt.


​Wat is er te zien?
​Voor dit feestjaar haalt het museum zijn allermooiste spullen tevoorschijn. Sommige klokken zijn heel lang niet te zien geweest. Bezoekers kunnen kijken naar:
​Hele oude klokken: Sommige zijn gered uit kluizen en nu eindelijk weer te zien.


​Echte Zaanse klokken: Deze klokken zijn beroemd om hun mooie schilderwerk en slimme techniek.
​Mooie versieringen: Klokken met goud, zilver en mooie tekeningen.


​Nadenken over tijd
​Het museum kijkt niet alleen naar vroeger, maar ook naar nu. Want wat is 'tijd' eigenlijk? We kijken de hele dag op de klok, maar we staan er bijna nooit bij stil. In het museum kan dat wel.


​Kom je ook?
​Het feest begint op 3 februari 2026. Iedereen is welkom om de mooie klokken te komen bewonderen en het jubileum mee te vieren.

Foto: RTV Zaanstreek

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 29-1-2026

Nieuwe school en opvang in Oostzijderveld.


​In de wijk Oostzijderveld komt een nieuw gebouw: Kindcentrum Zaanrijk. Hier kunnen kinderen van 0 tot 13 jaar de hele dag terecht om te leren en te spelen.


​Wat is Zaanrijk?
​Zaanrijk is een plek voor kinderen. Het is een basisschool en een kinderopvang in één gebouw. Dat is handig, want zo hoeven kinderen niet naar verschillende plekken. Het gebouw gaat open eind 2027 of begin 2028.


​Samen leren en spelen
​Bij Zaanrijk werken de school en de opvang (Freekids) goed samen. Directeur Joyce Ooms zegt: "Samen bereik je meer dan alleen. We helpen de kinderen om samen te groeien en nieuwe dingen te ontdekken."


​Een mooi en modern gebouw
​Het nieuwe gebouw wordt heel licht en modern. Er is veel ruimte om binnen en buiten te spelen. Het gebouw is ook goed voor de natuur (duurzaam).


​Een bijzondere naam
​De naam 'Zaanrijk' is bedacht door Soumaya Bouhammou. Zij zat vroeger zelf op een school in de buurt. Ze deed mee aan een wedstrijd om de beste naam te verzinnen.


​Wilt u meer weten?
​Ouders die hun kind willen aanmelden of vragen hebben, zijn welkom. Er komen speciale dagen waarop u meer informatie krijgt over de plannen en de school.

Foto's: Brique Architecten

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio:  29-1-2026

Dichters 24 uur opgesloten in de bieb voor nieuwe gedichten.


​Negen dichters gaan aanstaande zaterdag iets bijzonders doen. Ze laten zich 24 uur lang opsluiten in De Bieb in Zaandam. Hun doel? Samen een nieuw boek met gedichten schrijven.


​24 uur schrijven
​Op zaterdag 31 januari om 15.00 uur gaat de deur van de bibliotheek op slot. De dichters mogen pas een dag later weer naar buiten. In die tijd schrijven ze gedichten over verandering en over de stad. De directeur van de bieb, Jan Willem, vindt dit erg belangrijk. Hij zegt: "Deze gedichten brengen mensen bij elkaar en geven hoop."


​Een speeltuin voor schrijvers
​De dichters vinden het spannend om mee te doen. Dichter Kees-Jan noemt de bibliotheek zelfs een "speeltuin voor volwassenen". Ze willen met deze actie laten zien hoe belangrijk kunst en cultuur zijn voor de stad.


​Doe mee en win!
​Hoewel de dichters opgesloten zitten, kan iedereen meedoen:
​Geef een idee: Tot zaterdagmiddag 15.00 uur staat er een ideeën-bus in de bieb. Hier kun je een mooi woord of een zin in doen. De dichters gebruiken deze ideeën voor hun gedichten.


​Zoek gedichten: De dichters verstoppen hun gedichten tussen de boeken in de bieb. Als je er eentje vindt, mag je die houden.


​De Gouden Wikkel: Er is één heel bijzonder gedicht verstopt. Vind je deze? Dan win je een kaartje voor het feest waar het nieuwe boek wordt gepresenteerd.

Foto's:  Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 28-1-2026

De heer Özsöylemez krijgt een bijzondere medaille van de gemeente.


De heer Özsöylemez heeft een belangrijke prijs gekregen: de Erepenning van de gemeente Zaanstad. De gemeente geeft hem deze medaille omdat hij al jarenlang heel veel doet voor de mensen in de stad.


​Een echte bruggenbouwer
​De heer Özsöylemez staat erom bekend dat hij mensen bij elkaar brengt. Hij organiseerde bijvoorbeeld avonden waar mensen met elkaar konden praten. Door zijn werk begrijpen mensen met verschillende achtergronden elkaar beter.

Hij heeft de stad gezelliger en sterker gemaakt.


​Feest via de computer
​De uitreiking was dit keer heel bijzonder. De heer Özsöylemez is op dit moment in Turkije en kon niet naar Nederland reizen. Daarom ging het zo:


​Zijn dochter, Seray Özsöylemez, nam de medaille in de zaal aan.
​De heer Özsöylemez keek mee via een video-verbinding op de computer.
​Zo kon hij vanuit Turkije toch zien hoe iedereen voor hem klapte.


​Bedankt voor alles
​De gemeente is de heer Özsöylemez erg dankbaar. Hij laat zien hoe belangrijk het is om naar elkaar om te kijken. Zijn werk is een voorbeeld voor alle mensen in Zaanstad.

Foto: gemeente Zaanstad 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 28-1-2026

Koop hyacinten en help jonge mensen met kanker.


Op donderdag 29 januari is er een grote bloemenactie in Zaandam. Bij het Zaans Medisch Centrum (ZMC) en de Albert Heijn XL worden hyacinten verkocht. De opbrengst van de actie gaat naar het AYA Fonds. Dit fonds helpt jonge mensen tussen de 18 en 39 jaar die kanker hebben.


​Waarom is deze actie nodig?
Als je jong bent en hoort dat je kanker hebt, staat je wereld op zijn kop. Je bent misschien net begonnen met een studie, een nieuwe baan of je wilt een gezin stichten. Jonge mensen met kanker hebben vaak andere vragen dan oudere mensen. Bijvoorbeeld over werk, relaties of het kopen van een huis.


​In het Zaans Medisch Centrum werkt Joyce Geenen. Zij is AYA-consulent. Zij helpt deze jonge patiënten bij al hun vragen en zorgen. Met het geld van de bloemenactie kan het ziekenhuis deze belangrijke hulp blijven geven.


​Haal de lente in huis
Iedereen kan helpen door een bosje hyacinten te kopen. De bloemen ruiken lekker en geven kleur aan je huis. Je vindt de kramen op donderdag 29 januari op deze plekken:
​In de hal van het ZMC: Naast de informatiebalie.


​Bij de Albert Heijn XL: Bij de kraam van Anna’s huis (op de Zorgboulevard).
​Steun voor de regio
De organisatie hoopt dat veel mensen langskomen. "Door een bosje bloemen te kopen, word je zelf vrolijk en help je direct een ander. Met de opbrengst zorgen we voor een beter leven voor jonge patiënten in onze eigen regio."

Foto: Zaans Medisch Centrum

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 28-1-2026

Zaandam herdenkt 177 Joodse inwoners.


​Op dinsdag was er een bijzondere bijeenkomst op de Joodse Begraafplaats in Zaandam. Mensen kwamen daar samen om de Joodse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te herdenken. In het bijzonder werd er gedacht aan de 177 mensen uit de Zaanstreek die de oorlog niet hebben overleefd.


​Belangrijk om te blijven herinneren
​Het thema van de dag was: ‘Herdenken, doorgeven, niet vergeten’. Het is belangrijk dat we de verhalen van vroeger blijven vertellen. Zo leren we hoe belangrijk vrijheid is.


​Kinderen helpen mee
​Ook kinderen deden mee aan de herdenking. Leerlingen van basisschool De Dijk West lazen zelfgeschreven gedichten voor. In deze gedichten vertelden zij wat zij vinden van vrijheid en hoe erg het is om iemand te verliezen.


​Woorden van de burgemeester
​Burgemeester Jan Hamming hield een toespraak. Hij zei dat we goed op elkaar moeten blijven letten. Ook zei hij dat we de namen van de 177 slachtoffers nooit mogen vergeten. Door hun namen te noemen, blijven ze een beetje bij ons.


​Samen stilstaan
​Er waren veel mensen bij de herdenking: familie van de slachtoffers, inwoners van de stad en mensen van de gemeente. Samen lieten zij zien dat zij veel respect hebben voor de mensen die zijn omgekomen.

Foto's: Pascal Fielmich


Regio: 25-1-2026

Nieuwe plek voor jongeren in Zaanstad.


​Heb je vragen over geld, school of wonen? Of wil je gewoon even praten? Jongeren in Zaanstad kunnen vanaf nu terecht op een nieuwe plek: het Jongerenloket in de Saentoren.


​Hulp voor alle jongeren
​Veel jongeren tussen de 12 en 27 jaar hebben het soms lastig. Bijvoorbeeld door stress op school, te weinig geld of problemen thuis. Het Jongerenloket is er om te helpen. De hulp kost niets.


​Waarmee kan het Jongerenloket helpen?
​Je kunt bij het loket binnenlopen voor veel verschillende dingen:
​Geld en wonen: Hulp bij schulden of het zoeken naar een huis.
​School en werk: Hulp bij het vinden van een opleiding of een baan.


​Volwassen worden: Wat moet je regelen als je 18 jaar wordt?
​Je goed voelen: Praten met iemand die echt naar je luistert of meedoen aan trainingen voor meer zelfvertrouwen.


​Midden in de stad
​Het loket zit nu op de derde verdieping van de Saentoren. Wethouder Natasja Groothuismink is blij met de nieuwe plek: "Het zit nu midden in de stad. Zo is het voor jongeren makkelijk om even binnen te lopen."


​Waar en wanneer kun je langskomen?
​Je hoeft geen afspraak te maken. Je kunt gewoon naar binnen lopen.


​Locatie Zaandam (Saentoren)
​Adres: Ankersmidplein 2, Zaandam (3e verdieping).
​Wanneer: Dinsdag tot en met vrijdag van 12.00 tot 16.00 uur.


​Locatie Assendelft (JongerenHub Noord)
​Adres: Parkrijklaan 121E, Assendelft.
​Wanneer: Dinsdag van 12.00 tot 16.00 uur.

Foto: gemeente Zaanstad 


Gemeente Wormerland: 25-1-2026

De weg in de Engewormer is weer open.


De weg in de Engewormer is klaar. De auto's mogen er weer overheen rijden.


​Let op de bordjes in het gras:
Langs de weg staan kleine bordjes in het gras. Deze bordjes blijven nog even staan. Ze gaan pas weg in het voorjaar van 2026. Dat is omdat het gras nog goed moet groeien.


​Grote voertuigen:
De weg is erg smal. Vrachtwagens, bussen en tractoren mogen er niet zomaar overheen. Zij hebben daarvoor een brief (bewijs) van de gemeente nodig.

Foto: gemeente Wormerland

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 25-1-2026

Nieuwe woningen op Sportpark Poelenburg.


​Er komen 172 nieuwe woningen op Sportpark Poelenburg. De bouw gaat erg snel. De helft van de huizen staat er al. Als alles goed gaat, kunnen de bewoners in juni 2026 in hun nieuwe huis trekken.


​Wilt u hier wonen?
​De woningen staan nu nog niet op de website. Dat gebeurt in april 2026. U kunt dan reageren via de website MijnDak (dat heette vroeger WoningNet).


​Wat kunt u nu al doen?
​Wilt u een kans maken op een woning? Bereid u dan nu alvast voor:
​Schrijf u in: Zorg dat u ingeschreven staat bij MijnDak.


​Bent u een 'Zaanse starter'? Dat betekent dat u uit de buurt komt en voor het eerst een huis zoekt. Vraag dit 'label' nu alvast aan bij een woningcorporatie (zoals Rochdale). Dan heeft u meer kans op een woning.
​De gemeente Zaanstad en Rochdale bouwen deze huizen zodat meer mensen snel een fijn en goedkoop huis kunnen vinden.

Foto: gemeente Zaanstad 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 25-1-2026

Ongeluk tussen fietser en auto in Zaandijk.


​Op de weg N203 in Zaandijk is gisteravond een ongeluk gebeurd. Een fietser botste tegen een auto. De fietser is gewond geraakt.


​Wat is er gebeurd?
​Het ongeluk gebeurde rond 19:00 uur, dichtbij de Prunuslaan. Een fietser en een auto botsten tegen elkaar. De fietser brak hierbij een enkel. Een ziekenauto heeft het slachtoffer naar het ziekenhuis gebracht.


​Onderzoek door de politie
​De politie onderzoekt hoe het ongeluk precies kon gebeuren. Om alles goed te bekijken, heeft de politie de fiets en de auto meegenomen. Op dit moment is nog niet duidelijk wie de schuld heeft.


​Verkeer
​Door het ongeluk was de weg even dicht. Andere auto's en fietsers moesten wachten of omrijden. Inmiddels is de weg weer vrij.

Foto: RTV Zaanstreek 


Gemeente Oostzaan: 24-1-2026

Met wie gaat Oostzaan samenwerken?


​De gemeente Oostzaan moet groter worden. Daarom gaat Oostzaan misschien samen met een andere gemeente. Een groep inwoners en ondernemers gaat hierover nadenken. Deze groep heet de Burgeradviesraad (BAR).


​Wat gaat de groep doen?
​In de groep zitten 51 mensen uit Oostzaan. Zij gaan kijken welke andere gemeente het beste bij Oostzaan past. Er zijn drie keuzes:
​Amsterdam
​Zaanstad
​Purmerend


​Waarom is dit belangrijk?
​De groep kijkt naar wat goed is voor het dorp. Bijvoorbeeld:
​Blijft het dorpse gevoel van Oostzaan bestaan?
​Blijven er genoeg winkels en scholen in de buurt?
​Worden de plannen voor het dorp goed geregeld?
​De groep heeft al één keer vergaderd. In totaal komen ze drie keer bij elkaar. In maart vertellen zij aan de gemeenteraad wat zij de beste keuze vinden.


​Wat vindt u ervan?
​Niet alleen de groep van 51 mensen mag meebeslissen. De gemeente wil graag weten wat álle mensen in Oostzaan vinden.


​Vanaf vrijdag 30 januari kunt u uw mening geven.
​Ga naar de website: www.burgeradviesraad-oostzaan.nl
​Daar staan vragen waar u antwoord op kunt geven.
​Uw antwoorden helpen de groep om een goed advies te geven.

Foto: gemeente Oostzaan

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 24-1-2026

De politie zoekt getuigen van een beroving in Zaandam.


​Op vrijdagavond 23 januari is er iemand beroofd in de Aalbersestraat. Dit gebeurde rond half 10 ’s avonds. De politie zoekt mensen die iets hebben gezien.


​Wat is er gebeurd?
​Een persoon liep op straat en werd plotseling gestopt door twee mannen. De mannen lieten iets zien dat op een pistool leek. Ze dwongen het slachtoffer om spullen af te geven. Daarna vluchtten de mannen weg op een scooter. Ze reden richting de Pieter Jelles Troelstralaan.


​Hoe zien de daders eruit?
​De politie weet dit over de twee mannen:
​Ze zijn tussen de 20 en 25 jaar oud.
​Ze droegen allebei zwarte sportkleren.
​Ze hadden zwarte bivakmutsen op over hun gezicht.
​Ze hebben waarschijnlijk een donkere huidskleur.


​De politie heeft uw hulp nodig
​Heeft u iets gezien op vrijdagavond? Of heeft u camera-beelden van een deurbel of auto in die buurt? Bel dan met de politie. Uw informatie kan helpen om de daders te vinden.
​Zo kunt u contact opnemen:
​Bel de politie via: 0800-6070.


​Wilt u liever niet uw naam zeggen? Bel dan anoniem via: 0800-7000.

Foto: RTV Zaanstreek 


Gemeente Wormerland: 24-1-2026

Brand bij botenclub Wormer.


​In de nacht van vrijdag was er een brand bij de plaatselijke botenclub. Twee boten stonden in brand. De brandweer heeft het vuur geblust.


​Wat is er gebeurd?
Zaterdagnacht, rond twee uur, kwam de melding binnen. De brandweer kwam direct ter plekke. Twee vaartuigen stonden helemaal in brand.


​Inzet brandweer
De boten lagen moeilijk bereikbaar. Daarom gebruikte de brandweer een speciale blusboot. Vanaf het water konden ze de brand snel uitmaken.


​Geen gewonden
Belangrijk nieuws: er waren geen mensen op de boten. Niemand is gewond geraakt. De schade aan de boten is wel heel groot.


​De brandweer is nu klaar met blussen. Ze weten nog niet hoe de brand kon beginnen.

Foto: Politie

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 23-1-2026

Kom kijken bij het nieuwe Medisch Centrum in Koog aan de Zaan!


​Er is goed nieuws voor de buurt. Het nieuwe medisch centrum aan de Pinkstraat is klaar. Vroeger zat hier kinderopvang ‘De Koppoter’. Nu kun je er terecht voor je gezondheid. Op zaterdag 21 maart is er een open dag.


​Wat is er veranderd?
​Het oude gebouw van de kinderopvang is helemaal verbouwd. Het is nu een modern gebouw waar verschillende dokters en zorgverleners samenwerken. Alles zit nu handig bij elkaar op één plek in de wijk.


​Kom je ook langs?
​De zorgverleners zijn erg blij met hun nieuwe plek. Dat willen ze graag vieren met de buurt. Daarom mag iedereen binnen komen kijken. Je kunt de nieuwe kamers zien en vragen stellen aan de mensen die er werken.


​Wanneer is de open dag?
​Wanneer: Zaterdag 21 maart.
​Hoe laat: Tussen 10.00 uur en 13.00 uur.
​Waar: Op de hoek van de Pinkstraat en de Sportstraat in Koog aan de Zaan.
​Iedereen is welkom. De koffie en thee staan klaar!

Foto's: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 23-1-2026

Kledingbank Zaanstreek zoekt geld voor een lift.

De Kledingbank Zaanstreek heeft een nieuw gebouw in Wormerveer. Het adres is Oude Blaauwweg 30.
​Er is alleen één probleem: in het nieuwe gebouw zit een grote, ronde trap. Die trap is lastig voor mensen die slecht ter been zijn. Daarom wil de Kledingbank een lift en een goede trap maken.


​Waarom is dit nodig?
​Iedereen is welkom: Steeds meer mensen hebben hulp nodig van de Kledingbank.
​Zelf kiezen: De Kledingbank vindt het belangrijk dat iedereen zelf kleren kan uitzoeken, ook als je niet goed kunt lopen. Dat geeft een fijn en trots gevoel.


​Veiligheid: Met een lift kan iedereen makkelijk naar boven.


​Hoe gaat het nu verder?
​De Kledingbank praat nu met bedrijven die de lift en de trap kunnen maken. Ze willen precies weten hoeveel het gaat kosten.


​In februari start de actie echt. Dan gaan ze proberen om het geld bij elkaar te krijgen.

Foto's: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 18-1-2026

Ongeluk met Canta in Wormerveer.


​In Wormerveer is zaterdagmiddag een ongeluk gebeurd. Een bestuurder van een Canta (een klein voertuig) botste tegen een stoplicht. De bestuurder moest naar het ziekenhuis.


​Wat is er gebeurd?
​Het ongeluk gebeurde rond tien over een 's middags. Dit was op de hoek van de Provincialeweg en de Kerkstraat. Er waren geen andere auto's bij het ongeluk betrokken. De Canta reed zomaar tegen de paal van het stoplicht aan.


​De bestuurder en de hond:
​De bestuurder raakte gewond. De ambulance kwam snel naar de plek van het ongeluk. De medewerkers hebben de bestuurder meegenomen naar het ziekenhuis voor verdere hulp.


​Er zat ook een hond in de Canta. De hond schrok heel erg van de klap en rende weg. Gelukkig is de hond later weer gevonden. Met het dier gaat alles goed.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 18-1-2026

Politie zoekt getuigen van autobrand in Zaandam.


​In de nacht van vrijdag op zaterdag stonden er twee auto’s in brand in de Jasperstraat. De politie denkt dat de auto’s expres in brand zijn gestoken. De politie zoekt nu mensen die iets hebben gezien.


​Wat is er gebeurd?
Het gebeurde rond 01.50 uur ’s nachts. De brandweer kwam snel om het vuur te blussen. Eén auto stond helemaal in brand. Het vuur was zo heet dat ook de auto die ernaast stond kapotging. Gelukkig raakte er niemand gewond.


​De politie doet onderzoek
De politie denkt dat iemand de brand met opzet heeft aangestoken. Experts gaan de auto’s nu goed onderzoeken om te kijken of ze sporen van de dader kunnen vinden.


​Heeft u iets gezien?
De politie wil graag spreken met mensen die iets weten.


​Was u rond 01.50 uur in de buurt van de Jasperstraat?


​Heeft u mensen of auto’s gezien die zich vreemd gedroegen?


​Heeft u een camera bij uw voordeur of een camera in uw auto (dashcam)? Misschien staan de daders op beeld.


​Heeft u informatie? Bel de politie
U kunt de politie op verschillende manieren helpen:
​Bel de politie op: 0900-8844.
​Wilt u niet uw naam zeggen? Bel dan naar Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000.
​U kunt ook een bericht sturen via de website van de politie: www.politie.nl.

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 17-1-2026,

Gemeente Zaanstad: Geen vliegtuigen meer in de nacht.


​De gemeente Zaanstad wil dat het stil is in de nacht. Daarom vraagt de gemeente aan de politiek: laat tussen 23.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtends geen vliegtuigen vliegen op Schiphol.


​Waarom wil de gemeente dit?
​Veel mensen in Zaanstad hebben last van het geluid van vliegtuigen. Als er in de nacht vliegtuigen overvliegen, kunnen mensen niet goed slapen. Dit is slecht voor de gezondheid.


​Samen sterker
​Zaanstad doet dit niet alleen. Andere gemeenten willen ook dat het stiller wordt. Samen zeggen zij tegen de politiek in Den Haag: "De gezondheid van onze inwoners is het belangrijkste."


​Wat moet er gebeuren?
​De gemeente wil dat er nu echt iets verandert. Een nacht zonder vliegtuigen zorgt voor een fijnere plek om te wonen. De politiek moet hier nu een besluit over nemen.

Foto: Aangeleverd 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 17-1-2026

Prins Bernhardbrug in Zaanstad even dicht voor werkzaamheden.


​De Prins Bernhardbrug in Zaanstad is in het weekend van 23 tot en met 25 januari dicht. De gemeente gaat de brug maken. Er wordt een belangrijk onderdeel vervangen zodat de brug veilig blijft en goed blijft werken.


​Wanneer is de brug dicht?
​De brug is dicht voor alle verkeer op:
​Vanaf: vrijdagavond 23 januari om 23.30 uur.
​Tot: zondagnacht 25 januari om 23.59 uur.


​Wat betekent dit voor u?
​Met de auto
Auto’s kunnen niet over de brug. U moet omrijden via de borden die langs de weg staan. Houd rekening met extra reistijd.


​Met de fiets of te voet
Fietsers en voetgangers kunnen ook niet over de brug. De gemeente laat daarom een speciale pont (een veerboot) varen.


​Tijden van de pont:
​Zaterdag: de pont vaart de hele dag, van 06.00 uur 's ochtends tot 01.00 uur 's nachts.
​Zondag: de pont vaart van 06.00 uur 's ochtends tot 22.00 uur 's avonds.


​Waar kunt u op de pont stappen?
​Aan de Oostkant: tegenover het adres Oostzijde 242.
​Aan de Westkant: bij Zaanadvocaten.


​Waarom gebeurt dit?
​De gemeente moet een groot onderdeel van de brug vervangen. Dit is nodig om de brug veilig te houden voor de toekomst. De gemeente begrijpt dat dit vervelend is, maar het moet gebeuren zodat de brug later niet onverwacht kapotgaat.

Foto: gemeente Zaanstad 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 16-1-2026

Onderzoek bij de brug in Krommenie.


​De brug tussen Krommenie en Wormerveer is oud. De provincie gaat de brug over een paar jaar vervangen door een nieuwe. Om dit goed te doen, moet er eerst onderzoek worden gedaan.


​Wat gaan ze doen?
​Vanaf 19 januari 2026 gaan onderzoekers de grond en het water bij de brug bekijken. Ze willen weten hoe de bodem eruitziet. Dit is nodig om een goed plan te maken voor de nieuwe brug.


​Wat betekent dit voor u?
​Fietsers: Op het fietspad langs de N203 is één kant dicht. Fietsers en bromfietsers kunnen er nog wel langs, maar moeten even op elkaar wachten. Verkeersregelaars helpen hierbij.


​Auto’s: Auto's op de N203 kunnen gewoon doorrijden. Zij hebben geen last van het werk.
​Boten: Van 26 tot en met 30 januari gaat de brug niet open. Alleen kleine boten (lager dan 2,70 meter) kunnen eronderdoor varen.

Foto: Provincie Noord-Holland

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 14-1-2026

Auto in brand in Zaandam: politie zoekt uit wat er is gebeurd.


​In de nacht van dinsdag op woensdag is er een auto in brand gevlogen. Dit gebeurde aan de Dovenetelweg in Zaandam. Het gaat om een auto van het merk Tesla.


​Wat is er gebeurd?
Midden in de nacht zag men dat de Tesla in brand stond. De brandweer kwam heel snel. De brandweermannen hebben het vuur uitgemaakt. Vooral de voorkant van de auto was kapot door het vuur.


​Onderzoek door de politie
Toen het vuur uit was, bleef de politie nog lang bij de auto. De politie heeft de straat afgezet met lint. Zij gaan nu goed onderzoeken hoe de brand is begonnen.


​De politie wil weten of de brand vanzelf is gegaan, of dat iemand de auto expres in brand heeft gestoken. Dat laatste noemen we brandstichting.

Foto: Politie

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 14-1-2026

Brand in een boerderij in Wijdewormer


​Op woensdagmiddag was er een grote brand in Wijdewormer. De brand was bij een boerderij aan de Noorderweg.


​Wat is er gebeurd?
​De brand begon rond kwart voor twee 's middags.
​Er kwam veel hulp. De brandweer kwam met veel auto's en een drone om te helpen blussen.
​De boerderij is heel erg kapot gegaan door het vuur. Dat is extra erg, omdat het een oude en bijzondere boerderij was.


​Hoe gaat het nu verder?
De mensen die in de boerderij wonen, krijgen hulp. Er is een speciale organisatie (Stichting Salvage) gekomen om alles te regelen en de bewoners te steunen.

Foto's: RVP Media aangeleverd

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 6-1-2026

Gemeente Wormerland viert het nieuwe jaar met inwoners.

 

Inwoners van Wormerland kwamen gisteravond massaal bij elkaar om het nieuwe jaar te vieren. Tijdens de nieuwjaarsreceptie keek burgemeester Judith Michels terug op het afgelopen jaar en vertelde zij over de plannen voor de toekomst.


​De bijeenkomst was erg drukbezocht. De sfeer zat er goed in, ondanks dat het dameskoor Evergreen op het laatste moment helaas niet kon komen optreden. Inwoners en medewerkers van de gemeente gebruikten de avond vooral om gezellig bij te praten en samen te proosten op 2026.


​Succes en plannen
​Burgemeester Judith Michels gaf een toespraak waarin ze de hoogtepunten van het afgelopen jaar besprak. Ook benoemde ze de zaken die voor de gemeente een uitdaging waren. Ze keek met veel vertrouwen naar de toekomst van Wormerland en bedankte de aanwezigen voor hun komst en inzet voor de gemeente.


​Het was een geslaagde avond waarop ontmoeting en verbinding centraal stonden.


​Over de gemeente Wormerland
​Wormerland is een gemeente waar contact tussen inwoners en het bestuur belangrijk is. De jaarlijkse nieuwjaarsreceptie is een moment voor iedereen om samen te komen en vooruit te kijken.

Video: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 6-1-2026

Piet en Rie van der Laan zijn 65 jaar getrouwd.


​Piet en Rie van der Laan hadden deze week een groot feest. Ze zijn namelijk 65 jaar getrouwd. De locoburgemeester kwam langs om hen te feliciteren.


​Ontmoeting en gezin
​Piet en Rie leerden elkaar vroeger kennen bij het dansen in Uitgeest. Ze vonden elkaar meteen leuk. Inmiddels zijn ze al 65 jaar samen. Ze kregen drie kinderen, acht kleinkinderen en twaalf achterkleinkinderen. Het echtpaar woont al hun hele leven in Zaanstad. Nu wonen ze in Assendelft.


​Hard gewerkt
​Piet heeft veel verschillende banen gehad. Hij was bijvoorbeeld brugwachter en werkte in de fabriek. Rie werkte in de zorg voor oudere mensen. Ook zorgde zij vaak voor de kleinkinderen en de kinderen uit de buurt. Er was bij hen thuis altijd gezelligheid.


​Hobby's en sport
​Het echtpaar houdt erg van samen zijn. Ze luisteren graag naar muziek of spelen een spelletje Rummikub. Vroeger gingen ze veel wandelen, fietsen en kamperen met de caravan.


​Piet was altijd erg sportief. Hij gaat nog steeds twee keer per week biljarten.
​Rie hield van breien, puzzelen en zwemmen.


​Het geheim
​Hoe blijf je 65 jaar gelukkig samen? Volgens Piet en Rie is het geheim: geef elkaar de ruimte.
​RTV Zaanstreek wenst het paar ook een hele fijne dag en feliciteert hen met dit bijzondere feest!

Foto: gemeente Zaanstad

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 6-1-2025

Cor en Henny zijn 65 jaar getrouwd.


​Cor en Henny Werker hebben iets heel bijzonders te vieren. Zij zijn deze week precies 65 jaar getrouwd. Locoburgemeester Harrie van der Laan kwam langs om hen te feliciteren.


​Van Amsterdam naar Zaandam
​Cor en Henny komen allebei uit Amsterdam. Cor werd geboren in Amsterdam-West en Henny in de Jordaan. Sinds 11 jaar wonen ze met veel plezier in Zaandam.


​Hard gewerkt
​Cor heeft vroeger 35 jaar voor de gemeente Amsterdam gewerkt. Henny werkte eerst in een atelier (een plek waar kleding wordt gemaakt) en later in een restaurant.


​Een grote familie
​Samen hebben Cor en Henny een grote familie:
​Ze hebben 5 kinderen.


​Er zijn 10 kleinkinderen.


​Er zijn al 3 achterkleinkinderen, en er is een vierde baby op komst!
​Het geheim van de liefde
​Hoe blijf je zo lang gelukkig samen? Cor en Henny weten het wel. Hun tips zijn:
​Wees eerlijk tegen elkaar.


​Geef elkaar de ruimte.
​Soms moet je een beetje toegeven.
​Maar het belangrijkste is simpel: "We houden van mekaar," zegt het paar.

Foto: gemeente Zaanstad

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 3-1-2026

Belangrijke rechtszaak Mag een politicus in vertrouwen praten?


​Op donderdag 8 januari 2026 is er een rechtszaak in Haarlem. Een politica, Juliëtte Rot, wil dat e-mails geheim blijven.


​Waar gaat Zij vindt dat politici in vertrouwen moeten kunnen praten met de burgemeester. De gemeente had die e-mails al openbaar gemaakt. Dat is tegen de regels, zegt zij.


​Waarom is dit belangrijk?
​In Nederland vinden we openheid belangrijk. Maar een politicus moet ook dingen in vertrouwen kunnen bespreken. De rechter moet nu zeggen wat belangrijker is. Dit kan de regels voor alle politieke partijen veranderen.


Regio: 3-1-2026

Nieuw Taalcafé in Westerwatering: Samen Nederlands oefenen in De Zeskanter.

Op donderdag 8 januari opent er een nieuw Taalcafé in Buurtcentrum De Zeskanter. Iedereen die beter Nederlands wil leren spreken, is van harte welkom om op een gezellige manier te oefenen.


​Wat is het Taalcafé?
​Het Taalcafé is een plek waar mensen samenkomen om met elkaar te praten. Het is geen school, maar een gezellige ontmoetingsplek. Samen met vrijwilligers praat u over alledaagse dingen, zoals boodschappen doen of hobby’s. Zo leert u de taal sneller en leert u nieuwe mensen uit de buurt kennen.


​Feestelijke opening
​De nieuwe locatie wordt feestelijk geopend op donderdag 8 januari om 10.00 uur. Iedereen uit de wijk is welkom om een kijkje te komen nemen. De koffie en thee staan klaar. Als u het leuk vindt, mag u zelf iets lekkers meenemen om te delen met de andere gasten.


​Belangrijke informatie
​Wanneer: Vanaf 15 januari elke donderdag van 10.00 tot 12.00 uur (behalve in de schoolvakanties).
​Waar: Buurtcentrum De Zeskanter, Nieuwendamstraat 2C, Zaandam.
​Kosten: Meedoen is helemaal gratis.


​U hoeft zich niet vooraf aan te melden. Loop gewoon gezellig binnen!

Foto: Taalcafé de Sluis

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 3-1-2-26

Ongeluk bij Zaan Hotel in Zaandam.

Gisteravond is er een zwaar ongeluk gebeurd bij het Zaan Hotel in Zaandam. Dit gebeurde rond 10 uur 's avonds.

Wat is er gebeurd?
Een man is uit een raam op de vierde verdieping gevallen. Hij kwam terecht op het gras. De man is hierbij erg gewond geraakt.


​Onderzoek van de politie
De politie kwam snel naar het hotel om te kijken wat er precies was gebeurd. Zij zeggen nu dat het een ongeluk was. Er is dus niemand anders schuld aan de val.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 2-1-2026

Kunstwerk bij Anton de Kombrug kapotgemaakt door vuurwerk.


​Het nieuwe jaar is slecht begonnen in Zaandam. Een kunstwerk bij de Anton de Kombrug is zwaar beschadigd door vuurwerk. Mensen uit de buurt zijn erg geschrokken.


​De beelden bij de brug horen bij de geschiedenis van de stad. Maar tijdens de jaarwisseling is één beeld kapotgemaakt met zwaar vuurwerk. De klap was zo hard dat het beeld nu heel erg kapot is. Het lijkt erop dat dit expres is gedaan.


​"Waarom is dit nodig?"
​Gerrit Jan woont in de buurt en maakte een foto van de schade. Hij is boos: "Waarom doen mensen dit? Dit is expres iets moois slopen waar we allemaal van genieten."


​Wat gebeurt er nu?
​Veel mensen vragen zich af wie dit heeft gedaan. De politie en de gemeente weten nog niet of het beeld gerepareerd kan worden. Ook is nog niet bekend wie de daders zijn.

Foto: Gerrit Jan

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 2-1-2026

Café De Juffer krijgt nieuwe eigenaren.


​Café De Juffer aan de Dam krijgt nieuwe eigenaren. Na 20 jaar stoppen de huidige eigenaren ermee op 1 februari 2026. De naam van het café blijft hetzelfde.


​Een bijzonder avontuur
​Het avontuur begon 20 jaar geleden. De Juffer opende toen op Dam nummer 3. Vanaf de eerste dag was het een succes. Het was er altijd gezellig, zowel voor als achter de bar. De trouwe bezoekers en het team hebben de zaak al die jaren heel bijzonder gemaakt.


​Tijd voor iets nieuws
​De eigenaren stoppen nu met een dubbel gevoel. Ze vinden het jammer om weg te gaan, maar ze hebben ook veel zin in de toekomst. Ze hebben er alle vertrouwen in dat de nieuwe eigenaren het goed gaan doen. De naam 'De Juffer' blijft gewoon op de gevel staan.


​Bedankt en feest
​De eigenaren willen iedereen bedanken die de afgelopen jaren naar De Juffer kwam. Om de mooie tijd af te sluiten, komen er de komende tijd nog een paar grote feesten. Zo kunnen we samen herinneringen ophalen aan de afgelopen 20 jaar.


​Wilt u weten wanneer de feesten zijn?
Houd dan onze Facebook- en Instagram-pagina goed in de gaten!

Foto: Café de Juffer

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 2-1-2026

Ongeluk met twee auto's in Zaandam.


​In de nacht van donderdag op vrijdag is er een ongeluk gebeurd in Zaandam. Twee auto's botsten tegen elkaar op een kruising.


​Wat is er gebeurd?
​Het ongeluk gebeurde op de hoek van de Noorder IJ- en Zeedijk. Twee auto's reden tegen elkaar aan. Het is nog niet precies duidelijk hoe dat kon gebeuren.


​Gewonde naar het ziekenhuis
​De politie en de ambulance waren snel bij de plek van het ongeluk. Eén bestuurder raakte gewond en is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Het is niet bekend hoe erg de verwondingen zijn.


​Weg weer vrij
​De politie sloot de kruising een tijdje af. Zo konden de hulpdiensten hun werk doen en konden de kapotte auto's worden weggehaald. Inmiddels is de weg weer open voor het verkeer.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Zaanstad: 1-1-2026

Brand op het dak van een trein in Zaandam.


​Op donderdagavond was er een kleine brand op het dak van een trein bij station Zaandam. De brand werd veroorzaakt door vuurwerk. De brandweer was er snel bij en had het vuur snel onder controle.
​Rond half 8 's avonds kreeg de brandweer een melding. Er kwam rook van een trein op het station van Zaandam. De brandweer kwam direct met veel wagens naar het station.


​Geen mensen in de trein
​Gelukkig was de trein leeg. Er waren geen reizigers aan boord toen de brand begon. Niemand is gewond geraakt.


​Veilig werken
​Om het vuur veilig te kunnen blussen, moest de stroom van de kabels boven de trein af. ProRail heeft dit meteen geregeld. Daarna kon de brandweer goed bij het vuur komen.


​Alles gecontroleerd
​Nadat het vuur uit was, heeft de brandweer het dak van de trein nog extra goed nagekeken. Ze wilden zeker weten dat het vuur niet opnieuw zou beginnen. Alles is nu weer veilig.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Oostzaan: 1-1-2025

Geen internet in Oostzaan na harde klap.


​In een deel van Oostzaan is er sinds vannacht geen internet. Dat komt door een ontplofte Ziggo-kast. Veel mensen in de buurt hebben daardoor last van problemen.


​Wat is er gebeurd?
​In de nacht van donderdag op vrijdag was er rond 01:00 uur een harde knal. Dit gebeurde bij de straten de Draaikolk en de Waterput. Waarschijnlijk is de kast van Ziggo kapotgemaakt met zwaar vuurwerk. De kast is door de klap erg beschadigd.


​Geen tv en internet
​Door de kapotte kast hebben veel mensen in de wijk geen internet en kunnen zij geen televisie kijken. De medewerkers van Ziggo proberen het zo snel mogelijk te maken. Maar de schade is groot, dus het kan nog even duren voordat alles weer werkt.


​Bewoners zijn boos
​Veel mensen uit de buurt vinden het erg vervelend. Bewoner Niels zegt daarover: "Het is heel jammer dat de kast kapot is gemaakt. Nu zitten we zonder televisie en internet. Ik snap niet waarom iemand dit doet."

Foto: Niels Hopman


Gemeente Wormerland: 1-1-2026

Brand in nieuwbouwhuis in Wormerveer snel geblust.


​Op donderdagochtend 1 januari is er brand uitgebroken in een nieuwbouwhuis aan de Wandelweg in Wormerveer. De brandweer was snel aanwezig en kreeg het vuur snel onder controle. Er raakte niemand gewond.
​De brand begon rond half 10 in de ochtend. Het vuur ontstond op de eerste verdieping van een huis dat nog wordt gebouwd. Het vuur sloeg via de buitenkant van het huis naar boven. De brandweer kwam met veel auto’s om te helpen blussen.


​Niemand in het huis
Omdat het huis nog niet af is, woonde er nog niemand. Er was tijdens de brand ook niemand aan het werk. Daarom zijn er geen mensen gewond geraakt.


​Controle
Nadat het vuur uit was, heeft de brandweer delen van de muur weggehaald. Dit deden ze om zeker te weten dat er nergens meer kleine vuurtjes verstopt zaten. Rond 11 uur was de brandweer klaar met het werk.


​Weg weer open
Tijdens het blussen was de Wandelweg dicht. Verkeer kon er niet langs. Toen de brandweer wegving, is de weg meteen weer opengegaan voor auto’s en wandelaars.

Foto: Brandweer

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Gemeente Wormerland: 1-1-2026

Ernstig ongeluk op de A7 bij Wijdewormer: bestuurder naar het ziekenhuis.


​Op de snelweg A7 heeft donderdagochtend een zwaar ongeluk plaatsgevonden. Een bestuurder van een bestelbus raakte de macht over het stuur kwijt en botste hard tegen de vangrail. Het slachtoffer is naar het ziekenhuis gebracht.


​Wat is er gebeurd?
​Het ongeluk gebeurde rond half negen ’s ochtends, vlak bij de afrit Wijdewormer. De bestuurder van het busje reed alleen en raakte door nog onbekende oorzaak de vangrail. De klap was erg hard.


​Hulpverlening
​De hulpdiensten, zoals de politie en de ambulance, waren snel op de plek van het ongeluk. De ambulancebroeders hebben de bestuurder ter plekke verzorgd. Daarna is het slachtoffer met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Het is nog niet bekend hoe het nu met de bestuurder gaat of wat de verwondingen precies zijn.


​Onderzoek en verkeer
​De politie onderzoekt nog precies hoe het ongeluk kon gebeuren. Door het ongeluk en het werk van de hulpdiensten was het extra druk op de A7. Het verkeer had enige tijd last van vertraging.

Foto: RTV Zaanstreek


Regio: 1-1-2026

Directeur Anja Blonk stopt bij ZMC en gaat naar GGZ Noord-Holland-Noord.

Anja Blonk verlaat ZMC en wordt directeur bij GGZ Noord-Holland-Noord
​ZAANDAM – Anja Blonk, nu nog directeur bij het Zaans Medisch Centrum (ZMC), stopt daar na vier intensieve jaren. Vanaf 1 maart 2026 begint zij als directeur bij GGZ Noord-Holland-Noord.
​Mevrouw Blonk bedankt alle collega’s en partners voor de fijne tijd bij het ZMC.
​Continuïteit verzekerd
De taken overgenomen door Mariska Shekary, die ook directeur is bij het ZMC. Binnenkort start de procedure om een nieuwe directeur te vinden.

Foto: RTV Zaanstreek 

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 1-1-2026

Drukke jaarwisseling voor brandweer in Zaanstreek.

Tijdens oud en nieuw had de brandweer in de Zaanstreek, Wormerland en Oostzaan het erg druk. Er waren meer branden en opstootjes dan vorig jaar.
​De brandweer moest vooral vaak uitrukken voor brandende afvalbakken en stapels vuilnis. Omdat er zoveel meldingen tegelijk kwamen, was het hard werken voor de brandweerlieden. Gelukkig hebben zij hun werk goed gedaan, waardoor er niet nog meer schade is ontstaan.

Gemeente Zaanstad: 47 incidenten brandweer, 49 ritten ambulance.

Gemeente Wormerland: 5 incidenten brandweer, 0 ritten ambulance.

Gemeente Oostzaan: 1 incident brandweer, 2 ritten ambulance.

Totaal Zaanstreek-Waterland: 75 incidenten brandweer, 84 ritten ambulance.

Foto: RTV Zaanstreek (JJ)

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen


Regio: 1-1-2026

Nachtelijke Autobrand in Zaandam.


​Woensdagavond laat, rond 23.05 uur, is er aan de Lindenlaan in Zaandam een auto in vlammen opgegaan. De voorkant van de auto is hierbij volledig uitgebrand.


​De brandweer was snel ter plaatse om het vuur te doven, waardoor ergere schade kon worden voorkomen.
​Wat de oorzaak van de brand is, is nog niet bekend. De politie start waarschijnlijk een onderzoek.
​Gelukkig was er niemand in het voertuig, dus er zijn geen gewonden gevallen.

Foto: RTV Zaanstreek

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Reactie plaatsen